اهمیت رعایت بایدهای فروش

در این مطلب میخواهیم به بایدهای فروش بپردازیم. تمام بایدها، منجر به افزایش فروش میشوند. تمام نبایدها باعث عدم فروش یا کاهش فروش و یا توقف فروش میشوند، و در یک کلام تمام نبایدهای فروش منجر میشوند به اینکه فروشی رقم نخورد. آنچه میتواند شما را در فروش به موفقیت برساند آگاهی و اجرای اصول موفقیت است و عدم انجام اشتباهات فروشنده های ناشی است که در این مطلب ما به این اشتباهات نبایدهای فروش و به انجام کارهای درست و اصولی، بایدهای فروش میگوییم.

بدون استثناء، هر کسب و کاری موفقی را ببینید مطمئن باشید این باید و نبایدهای فروش را به درستی انجام داده و هیچ کسب و کاری نمیتواند بدون رعایت این اصول به منتها الیه موفقیت در فروش دست بیابد. در این صحبت ما در مورد اصول است و نه در مورد روش های انجام. مثلا رعایت احترام به مشتری بسیار مهم است، اما اینکه چطور به مشتری احترام بگذارید، دیگر به خودتان بستگی دارد. ما در این مطلب با چگونه انجام دادن کارهای درست کاری نداریم. ما با کارهای درست و کارهای غلط کار داریم. کارهای درستی که می توانند ما را بالا بکشند، و کارهای غلطی که می توانند ما را زمین بزنند و رشته های ما را پنبه کنند و زحمات ما را بر باد بدهند.

فرقی نمیکند چه کسی بایدها و نبایدهای فروش را رعایت کند و انجام دهد. هر کسی انجام دهد به نتیجه میرسد، و هر کسی انجام ندهد مجبور است به سختی به هدف مد نظرش برسد یا اینکه اصلا نرسد. پس با ما همراه باشید. بایدهای و نبایدهای فروش را بیاموزید. هیچ تعصبی روی دانسته های فعلی خویش نداشته باشید و با آغوش باز مطالب را فرا بگیرید.

بایدهای فروش کدامند؟

  • یکی از بایدهای فروش این است که شما حتما روی بازاریابی و فروش محصولی کار کنید که توانایی فروشش را داشته باشید و نه اینکه فقط توانایی تولیدش را داشته باشید. توانایی فروش، از توانایی تولید مهمتر است. و به جرئت میتوان گفت که توانایی فروش، مهمترین بایدهای فروش است. چه فایده دارد تولید محصولی که نمیتوانید آن را بفروشید؟ و چقدر خوب است که شما توانایی فروش محصولی خاص را داشته باشید، و بروید سراغ تولید آن! من ترجیح میدم مشتری سفارش بدهد و من موجودی نداشته باشم، تا اینکه مشتری سفارش ندهد، و من هزاران محصول در انبار پر از خاک داشته باشم. تمرکز روی یادگیری مهارت های فروش از مهمترین بایدهای فروش محسوب میشود.
  • مردم داری یکی از مهمترین بایدهای فروش است. شما نمیتوانید در عین بداخلاق بودن، فروشی عالی داشته باشید. امکان ندارد فروشنده ای ادعا کند که از توانایی ها و مهارت های فروش برخوردار است، اما اخلاق بدی داشته باشد. مهمترین فاکتور یک فروشنده موفق، اخلاق است. اگر فاقد اخلاق باشید، اصلا مردم شما را نمیپذیرند، چه برسد به اینکه بخواهند با شما معامله کنند یا خرید کنند. اخلاق مدار بودن و مردم دار بودن از عواملی ست که باعث میشود مردم به سمت شما گرایش پیدا کنند. هیچ فروشنده ی حرفه ای پیدا نمیشود که فاقد اخلاق یا بداخلاق باشد.
  • یکی از بایدهای فروش این است که شما عاشق و شیفته ی محصولی باشید که آن را میفروشید. کاملا صحیح است. یک باور غلط وجود دارد، (که در قسمت نبایدهای فروش به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت) که میگوید: فروشنده ی خوب می تواند هر محصولی را بفروشد. کاملا اشتباه است. فروشنده حرفه ای اگر محصولی که میفروشد را به خوبی نشناسد و شیفته و عاشق آن نباشد، نمیتواند از پسِ فروش آن به خوبی بربیاید. خریدار، شیفته ی علاقه ما به محصولی میشود که آن را میفروشیم. حال اگر هیچ علاقه ای در کار نباشد، چه میشود؟ مشتری متوجه میشود و بی علاقگی شما به ایشان سرایت می کند و ایشان نیز نمی خرد. چند بار شده تعریف شما از یک فیلم در حال اکران باعث شده دیگران بروند آن را ببینند؟ خیلی زیاد…. چند بار شده از فیلمی خوشتان نیامده باشد و همین باعث شود از فیلم بد بگویید و دیگران از دیدنش منصرف شوند؟ خیلی زیاد…. در این مثال شما ذینفع نیستید، تهیه کننده فیلم ذینفع است. من فقط میخواهم به تاثیر علاقه شما نسبت به محصولی که میفروشید به عنوان یک باید مهم در امر فروش اشاره ای داشته باشم. شاید بدون علاقه بتوانید چند فروش ثبت کنید و چند سفارش بگیرید، اما نمیتوانید کولاک کنید.
  • یکی از بایدهای فروش، شناخت کامل محصول، ویژگیها، نقاط ضعف و قوت و کاربردهای آن است. علاقه لازم است، اما کافی نیست. شما به کسی علاقه دارید. اما او را به خوبی نمیشناسید. عاشقش میشوید. با او ازدواج میکنید. اما کارتان به اختلاف میخورد. میخواهید جدا شوید. در نهایت خواهید گفت، من خوب نشناختمت، اما خیلی دوستت داشتم. این نشان میدهد که علاقه مهم است، لازم است، اما کفایت نمیکند. شرط یک ازدواج موفق، علاقه و شناخت است. اگر طرف مقابل را به خوبی بشناسید، و از خصوصیات اخلاقی ایشان مطلع شوید، و بتوانید با معایب و محاسن ایشان کنار بیایید، و با وجود همه این موارد علاقمند باشید و همه چیز دو طرفه باشد، آن وقت می توان گفت که ازدواج موفقی خواهید داشت و خوشبخت خواهید شد. دقیقا در فروش داستان همین است. اگر محصول تان را به خوبی بشناسید، با ضعف ها و نقاط قوتش کاملا آشنا باشید و در عین حال علاقه شدیدی به آن داشته باشید، می توانید آن را به خوبی بفروشید. علاقه ای که با شناخت کافی همراه باشد، بسیار ارزشمند است.
  • داشتن نگرش درست و مثبت، یکی دیگر از بایدهای فروش است. اگر نگرش تان منفی باشد، حتی اگر تمامی های بایدهای فروش را نیز رعایت کرده باشید، بازهم بازنده اید. نگرش از هر چیز دیگری مهمتر است. نگرش، خالق تمام خصوصیات لازم و رعایت کلیه بایدهای فروش است. نگرش درست و مثبت میتواند موجب شود تلاشهای شما به سرانجام برسد. اما داشتن نگرش منفی و مسموم، زایل کننده کلیه تلاشهای یک فروشنده است. وقتی نگرش یک فروشنده این است که بازار، بازار خوبی نیست، زیرا همه کفش دارند و به کفش نیازی ندارند، بازنده میدان خواهد بود. اما وقتی نگرش این است که بازار، بازار فوق العاده ای ست، زیرا همه کفش دارند و می توان مجدد به همه کفش فروخت، در این صورت بازار به معنای واقعی برای تان فوق العاده خواهد شد، زیرا نگرش تان فوق العاده است.
  • داشتن ایمان فراوان و سرشار، از بایدهای فروش است. ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاورید. فروشنده های بدون ایمان، در امر فروش ناکام می مانند. زیرا وقتی شما به کارتان ایمان نداشته باشید، نمیتوانید توقع داشته باشید که مشتری ایمان داشته باشد. ایمان، مسری است. ایمان شما به محصول تان و به کارتان و به خودتان به مشتری سرایت می کند. وقتی کارتان را جدی بگیرید، مشتری نیز کارتان را جدی خواهد گرفت. وقتی خودتان را جدی بگیرید، مشتری نیز شما را جدی خواهد گرفت. وقتی ایمان ندارید، مشتری نیز به شما و کارتان ایمان نخواهد داشت. وقتی فکر می کنید محصول تان بی فایده است و نمیتواند به درد مشتری بخورد، پس ایمانی به محصول تان نخواهید داشت، پس نخواهید توانست از پس فروش محصولی که به آن ایمان ندارید، بربیایید. اهمیت ایمان بقدری ست که خداوند بارها در قرآن به اهمیت ایمان اشاره کرده است.

هزاران بایدهای دیگر برای افزایش فروش وجود دارد، که در مطالب بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد. ضمنا به نبایدهای فروش نیز خواهیم پرداخت.

Rate this post