بهترین تبلیغات مشتریان راضی هستند.

بهترین تبلیغ، مشتریانی هستند که از محصولات و خدمات و خود شما راضی هستند. این یک حقیقت بزرگ است. چرا که مشتری راضی می تواند شما را به طور کاملا رایگان به دیگران معرفی کند، به محض اینکه کسی از او پرسید که فلان محصول را از چه کسی خریده ای، یا اینکه آیا راضی هستی یا خیر، یا اینکه چگونه مکالمه زبان انگلیسی ات این قدر قوی شده است، مشتری راضی لب به سخن گشوده، شما را معرفی می کند. و به این صورت تعداد مشتریان شما اضافه می شود.

به همین دلیل است که رضایت مشتری بی نهایت اهمیت دارد. چرا که او می تواند با معرفی رایگان شما به دیگران، موجب افزایش مشتریان و  توسعه کسب و کار شما شود. از طرفی مشتری راضی، دوباره از شما خرید می کند. معیار رضایت مشتری، مراجعات بعدی اوست. اگر دیدید مشتری دوباره به شما رجوع کرد و از شما خرید کرد، بدانید توانسته اید در کسب رضایت ایشان به موفقیت برسید. در واقع مشتری راضی با مراجعه مجدد و معرفی شما به دیگران، باعث رشد و ترقی و توسعه کسب و کار شما می شود.

چرا مشتریان راضی بهترین نوع تبلیغ محسوب می شوند؟

اول اینکه مشتریان راضی، بدون دریافت کومیسیون یا پورسانت، شما را به هر کس که بتوانند معرفی می کنند، بنابراین هزینه تبلیغات برای شما رایگان محسوب می شود. دوم اینکه، کسی که توسط یک مشتری راضی سراغ تان آمده باشد، آمادگی خرید دارد و لازم نیست برای فروختن به ایشان، خیلی زمان بگذارید. کسانی که توسط معرف از شما خرید می کنند، شیرین ترین نوع مشتری محسوب می شوند. زیرا با کمترین زمان و انرژی می توانید به آنها بفروشید.

از طرفی همان فردی که توسط مشتری راضی سمت شما آمده، می تواند تبلیغ کننده دیگری برای شما باشد، به شرطی که بتوانید او را نیز راضی و خورسند نگه دارید. بیزینس ها و کسب و کارهای بزرگ مملو از مشتریان راضی فراوان هستند. این مشتریان راضی، سفیرانی هستند که بدون جیره و مواجب برای تان تبلیغ می کنند و رضایت شان را جار می زنند.

چگونه می توانیم مشتریان را راضی نگه داریم؟

خیلی مهم است که بدانید چرا مشتریان راضی هستند. ممکن است محصول تان عالی باشد، و مشتری به خاطر محصول از شما خرید کند. اگر به هر دلیلی نتوانید آن محصول را ارائه دهید، ممکن است مشتری دیگر به شما مراجعه نکند. یا ممکن است خدمات پس از فروش شما عالی باشد، و مشتریان به خاطر رضایت از این موضوع دائما به شما مراجه کنند. کاری که شما باید بکنید این است که دقیقا علت رضایت مشتریان را جویا شده، همان موارد را تقویت کنید، و یا به تقویت سایر مواردی بپردازید که می تواند موجب ایجاد و افزایش رضایتمندی مشتریان شود. هر چقدر بتوانید مواردی را که منجر به حس رضایتمندی مشتریان میشود تشخیص و تقویت کنید، هم مشتریان فعلی را حفظ خواهید کرد، هم مشتریان جدید بیشتری نصیب تان خواهد شد، زیرا سفیران راضی کارشان را خواهند کرد. لازم نیست هزاران کار انجام دهید تا رضایت مشتریان کسب شود، گاهی صرفا انجام کارهای ساده مانند خوش قولی و خوش برخوردی می تواند شما را به مقصودتان برساند.

بی توجهی به مشتری ناراضی می تواند باعث ورشکستگی کسب و کارتان شود.

همان طور که مشتری راضی بهترین تبلیغ است، مشتری ناراضی می تواند ضد تبلیغ برای شما باشد، مشتری ناراضی نارضایتی اش را همه جا جار می زند. و همین مورد می تواند باعث به خطر افتادن کسب و کار شما شود. اگر شما به نارضایتی ها توجهی نکنید، مشتریان ناراضی دیگری با همان مشکلات مشابه سایر مشتریان ناراضی، از شما دلخور خواهند شد. اما اگر توجه کنید، در واقع می توانید ریشه مشکلات را کشف و مرتفع کنید. شک نکنید رفع یک مشکل می تواند موجب رفع مشکلات مشابه دیگری بشود. اکثرا مشکلات و ایراداتی که موجبات نارضایتی مشتریان را پدید می آورند تکراری هستند. و حل آنها می تواند منجر به کسب رضایت جمعیت گسترده ای شود.

5/5 - (1 امتیاز)