بهترین تبلیغ مشتری راضی ست. این یک شعار نیست. بلکه یک حقیقت محض است. مشتری اگر راضی شود، احساس رضایت خود را به اطرافیان انتقال میدهد. و همان ها میشوند مشتریان شما. آنها به احتمال زیاد از شما خرید خواهند کرد و مشتری شما خواهند شد، چرا که توسط یک فرد راضی و آشنا به سمت شما هدایت شده اند.
بهتر است با واژه ی دایره ی نفوذ به طور مختصر آشنا شوید. دایره نفوذ به جماعتی گفته میشود که شما روی آنها نفوذ دارید و به حرفهای شما گوش میدهند. آنها تحت تاثیر شما قرار میگیرند و حرفهای شما را باور میکنند. وقتی شما محصولی را می خرید یا از خدماتی بهره می برید و احساس رضایت میکنید و این رضایت را به اطرافیان تان که گاهی جزو دایره نفوذتان هستند انتقال میدهید، ناخودآگاه برای آن محصول و خدمات قدرتمندترین نوع بازاریابی را به کار برده اید. و احتمال استفاده ی آن جماعت از آن محصول یا خدمات به سبب استفاده شما از آن، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. چرا که آنها دیگر لازم نیست تحقیق کنند تا بتوانند خرید خوبی انجام دهند. چرا که یک فرد مطمئن از نظر ایشان، قبلا این کار را انجام داده است. انسان ها ذاتا تنبل هستند و به دنبال آسودگی و راحتی… هر عاملی بتواند باعث شود که آنها کمتر درگیر شوند و کاری را راحت تر انجام دهند، از آن استقبال میکنند. پس وقتی شما فرد به عنوان فردی راضی محصولی را میخرید، زحمت تجربه کردن مجدد از دوش آنها برداشته میشود و براحتی با تقلید از یک فرد قابل اطمینان همان خرید را انجام میدهند.
کلا تبعیت راحت تر از مورد تبعیت قرار گرفتن است. برای همین است وقتی برندی میخواهد محصول یا خدمات خود را تبلیغ کند، از مشاهیر، شخصیت های معروف و مشهور و سلبریتی ها بهره میبرد. چرا که تمام علاقمندان ایشان، به خرید و استفاده از آن محصول و خدمات راغب میشوند، به این دلیل که فرد مورد علاقه شان آن را تاییده کرده و یا از آن محصول یا سرویس استفاده میکند. پس هر چقدر آن فرد محبوب تر باشد احتمالا گران تر است. چون افراد بیشتری را درگیر استفاده از آن محصولات یا خدمات میکند.
یه عنوان یک کسب و کار کوچک احتمالا در توان مان نباشد که چنین هزینه ی هنگفتی را بپردازیم. سلبریتی ها ممکن است دستمزد دریافتی شان بابت یک تبلیغات، معادل درآمد ده سال ما باشد. پس این گزینه برای یک کسب و کار کوچک حذف است. اما گزینه های دیگری وجود دارد که نیاز به هزینه ی مادی آنچنانی ندارد.
مشتری راضی بهترین روش محسوب میشود. راضی نگه داشتن مشتری وظیفه ی اصلی شما به عنوان صاحب یک کسب و کار است. باید تمام عزم خود و تیم کاری تان را (در صورت وجود تیم کاری) جزم کنید برای اینکه به مشتری سرویس بهتری داشته شود. این نباید یک شعار باشد. بلکه باید در عمل و هر لحظه مورد توجه قرار بگیرد. اگر مشتری کانون توجه قرار بگیرد و رضایتش حاصل شود، احساس رضایت خود را ممکن است جار بزند، اما حتی اگر این کار رو نکند به مرور زمان از طرف ایشان سفارش دهندگان فراوانی سمت شما خواهند آمد و در طول مدت زمان، شما با انبوهی از مشتریان مواجه خواهید بود که اگر در صدد رضایت تمامی آنها بکوشید، خیل عظیم سفارش دهندگان فراوانی از طرف ایشان در نهایت به توسعه ی اساسی کسب و کار شما خواهد انجامید. و همه اینها حاصل تمرکز روی یک مبحث است: آنهم تلاش برای راضی نگه داشتن مشتری که خودش بهترین نوع تبلیغات است.
از طرفی کسب و کارهای فراوانی را میبینیم که بقدری درگیر تبلیغات هستند که وقتی برای مشتری و مشتری ندارند. آنها من و شما را به عنوان مشتری، فدا میکنند تا در آینده من و شما را جذب کنند. چه استراتژی احمقانه ای… از دست دادن مشتری در زمان حال برای بدست آوردن مشتری در آینده… مشتری های خوب فروانی وجود دارند که به مرور تبدیل به مشتری شاکی میشوند. آنها عادت کرده اند که از ما خرید کنند. و برای شان سخت است که بروند با فرد و تامین کننده ی جدیدی آشنا شده و از ایشان بخرند. پس از روی عادت و نه علاقه کماکان با ما کار میکنند. البته خیلی طول نمیکشد که آنها متوجه میشوند بهتر است با کس دیگری کار کنند. چون این رویّه غلط صرفا با ترک آنها درست میشود. درست پس از ترک تامین کننده و خرید از فردی دیگر، تامین کننده قبلی در صدد رضایت ما قم بر میدارد. و متاسفانه بسیار دیر است.