یکی از روش های افزایش فروش محصول، استفاده از بهترین روش های تبلیغاتی است. تبلیغات شما اگر موثر و مفید طراحی شده باشد، می تواند به افزایش فروش محصول تان کمک شایسته ای بکند. بسیاری از افراد دست به تبلیغات مختلف میزنند تا محصولات خود را بفروشند، اما این تبلیغات موثر نیستند، و باعث میشوند آن قدر که باید و شاید ما نتوانیم از طریق تبلیغات، محصول خود را بفروشیم، که این یک ضعف بزرگ محسوب میشود. توصیه میکنم مقاله هدف از تبلیغات چیست را مطالعه کنید.
از بزرگترین اشتباهات تبلیغاتی این است که ما صرفا از طریق تبلیغات، محصول خود را معرفی کنیم. یک نکته ی بسیار مهم تبلیغاتی: تبلیغات شما میبایستی موجب افزایش فروش محصول تان شود، در غیر این صورت، مفت نمی ارزد. البته ممکن است سیاست تبلیغاتی شما، ماندگاری تان در ذهن مشتریان و مخاطبین و مردم باشد، و نه اینکه بخواهید مستقیما فروش تان را افزایش دهید. این دیگر به خودتان بستگی دارد. اما وقتی با هدف افزایش فروش محصول تان دست به تبلیغات میزنید، هر نتیجه ای غیر از افزایش فروش، نشان دهنده ی عدم موفقیت شیوه های تبلیغاتی تان بوده است. بعضی از تبلیغ کنندگان خودشان را گول میزنند، و به خودشان می گویند که من باید بقدری تبلیغاتم را ادامه بدهم، تا اینکه بالاخره روزی فرا برسد، که جواب بگیرم. خب معلوم است، اگر شما مادامیکه از تبلیغات جواب نگرفتید، به تبلیغات ادامه دهید، یک روزی جواب خواهید گرفت، که آن روز اصلا معلوم و مشخص نیست و این بدترین استراتژی تبلیغاتی ست که ما بخواهیم تبلیغات را تا زمانی که جواب بگیریم ادامه بدهیم و تا زمانی که جواب نگرفته ایم، متوقف نکنیم.
اگر شما بدترین روش های تبلیغاتی را نیز امتحان کنید، یک روزی جواب خواهید گرفت. اما نکته ی مهم اینجاست که ممکن است بیشترین بودجه ی ممکن را صرف کنید و کمترین جواب ممکن را دریافت کنید. بهترین روش تبلیغاتی برای ما تبلیغاتی ست که اولا موجب افزایش فروش محصول یا محصولات ما بشود، در ثانی کمترین بودجه ی تبلیغاتی بتواند بیشترین خروجی و بازخورد را به ما بدهد. میگویند چیزی را که نتوان اندازه گرفت، نمیتوان مدیریت کرد. اگر شما نتوانید رضایتمندی خودتان و بازخورد تبلیغاتی تان را اندازه بگیرید، پس نمیتوانید متوجه موثر یا غیر موثر بودن تبلیغات تان شوید. اما به شما عرض کردم، بهترین روش های تبلیغاتی اگر منجر به افزایش فروش محصول نشوند، فاقد هر گونه ارزش میباشند.
تبلیغات میتواند با هدف افزایش بازدید و بیشتر شناخته شدن صورت بگیرد. اما بهتر است همیشه افزایش فروش محصول از طریق تبلیغات، مهمترین هدف تان باشد. افزایش فروش محصول، باعث ایجاد و افزایش گردش نقدینگی تان میشود، و همین میتواند موجب توسعه و بسط کسب و کارتان شود. در این صورت میتوانید دائما بودجه های تبلیغاتی تان را افزایش دهید، و با تبلیغات بیشتر، باز هم فروش محصول یا محصولات خویش را افزایش دهید. مخلص کلام اینکه بهترین روش های تبلیغاتی میبایستی منجر به بهترین وضعیت فروش مان شود.
اول اینکه باید ببینیم مخاطبین مان کجاها بیشتر حضور دارند، همان جا تبلیغ کنیم. ما باید بازار هدف مان را پیدا کنیم، دقیقا بدانیم بازار هدف مان کجاها هستند، در کدام فضاها بیشتر فعال هستند، جایی که آنها هستند بهترین فضا برای تبلیغات محسوب میشود. بنابراین یکی از مهمترین شروط برای نتیجه گرفتن موثر از تبلیغات و افزایش فروش محصول این است که جایی تبلیغ کنیم که مشتری احتمالی و بازار هدف مان آنجا حضور داشته باشند.
بد نیست به تعریف بازار هدف بپردازیم: بازار هدف، بازاری ست که اغلب مشتریان ما بخشی از آن بازار هستند. مثلا من پخش کننده لوازم خانگی به قیمت عمده هستم. فلان خیابان، بازار خرده فروشی لوازم خانگی محسوب میشود. در آن خیابان، تقریبا 50 مشتری دارم. پس احتمالا سایر فعالان و فروشندگان لوازم خانگی در آن خیابان، می توانند مشتریان واقعی من باشند. بازار هدف بازاری ست که ما قصد داریم به آنها محصول مان را بفروشیم. اما آنها تاکنون ممکن است از ما هیچ خریدی نکرده باشند. قصد ما این است که آنها را مشتریان خویش کنیم. بعدها مطلب کاملی در این خصوص خواهیم نوشت.
بهترین روش های تبلیغاتی ما میبایستی در معرض دید بازار هدف مان قرار بگیرد. در این صورت احتمال افزایش فروش مان به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. چرا که بازار هدف، زودتر تصمیم میگیرد، و زودتر خرید خواهد کرد، زیرا اگر درست نشانه گیری شده باشد، به محصول مان نیاز دارد. گاهی اوقات تبلیغاتی عالی طراحی میگردد. اما در معرض دید جماعت بی ربطی قرار میگیرد. جماعتی که احتمال خریدشان بسیار پایین است. در این صورت بودجه ی تبلیغاتی شما هرز رفته است. تبلیغات خوب باید در معرض دید مشتریانی قرار بگیرد، که احتمال خرید کردن شان بسیار بالاست. در این صورت می توانید روی افزایش احتمالی فروش محصول تان از طریق تبلیغات حساب کنید.
نکته ی بسیار مهم بعدی این است که در تبلیغات نباید به اطلاع رسانی و معرفی صرفا محصول مان بپردازیم. این اقدام موجب هیچ انگیزه و واکنشی از طرف بازار هدف مان و جماعتی که تبلیغات مان را میبینند، نمیشود. تبلیغات باید در طرف مقابل رغبت به اقدام به وجود بیاورد. تبلیغات باید موجب ترغیب مخاطب مد نظرمان شود. رغبت به اینکه بیاید و محصول ما را بخرد. تبلیغات میبایستی منجر به اقدام و واکنش از طرف بازار هدف و مشتریان احتمالی مان بشود. بسیاری از تبلیغات خنثی هستند. مثلا یک دندانپزشک خودش را معرفی میکند، آنهم در بیلبوردهای تبلیغاتی! چه فایده دارد؟ چرا من باید پیش ایشان بروم؟ نکته ی بسیار مهم اینجاست که ما باید پیشنهادمان را تبلیغ کنیم و نه صرفا کالا و خدمات مان را! در این مورد بعدا مفصل تر صحبت می کنیم.
اما باید بدانید، چیزی که باعث میشود دیگران شما را بپسندند و از شما خرید کنند، پیشنهادی ست که به آنها میدهید. این پیشنهاد ممکن است پذیرفته یا رد شود. هر چقدر پیشنهادتان جذاب تر باشد، احتمال پذیرفته شدنش بالاتر خواهد رفت. و هر چقدر پیشنهاد تان بدرد نخور تر باشد، احتمال رد شدنش افزایش خواهد یافت. وقتی پیشنهادی میدهید، یا پیشنهادتان پذیرفته میشود و یا رد میشود. اما وقتی پیشنهادی نمیدهید، در واقع منتظرید مشتری خودش بیاید و از شما خرید کند، بدون اینکه به او پیشنهادی داده باشید. احتمال اینکه مشتری بدون دادن پیشنهاد، خودش اقدام به خرید کند، پایین است. تبلیغ شما در واقع باید ارائه ی یک پیشنهاد عالی و فوق العاده به مشتری باشد. پیشنهادات عالی که در تبلیغات مطرح می شوند می توانند موجب افزایش فروش محصول بشوند. و این را بدانید، اگر پیشنهادی ندهید، هیچ کس به پیشنهاد نداده ی شما، بله نمیگوید. پیشنهاد می کنم در مورد فلسفه تبلیغات مطالعه کنید.
نکته آخر اینکه تبلیغ شما میبایستی در فضاهایی نمایش داده شود، که مردم در آنجا حضور دارند. زمانی بود همه روزنامه میخواندند. روزنامه بهترین فضا برای تبلیغات محسوب میشد. اما اکنون همه در فضاهای مجازی جولان می دهند و حضوری پر رنگ دارند. پس توصیه میشود در فضاهای مجازی تبلیغات خود را به نمایش بگذارید. تبلیغات موثر در فضاهای مجازی می تواند منجر به افزایش فروش محصول تان شود.
پشتیبانی آنلاین