بهترین زمان تبلیغات دقیقا تایمی ست که دیگران تبلیغ نمی کنند. متاسفانه ما عادت کرده ایم که دقیقا زمانی کاری را انجام دهیم که دیگران آن کار را انجام میدهند یا داده اند. یعنی رفتار ما برگرفته و تقلید شده از روی رفتار دیگران و سایرین هست. فکر میکنیم اگر کسی امروز کاری را انجام نداده پس لابد دلیل علمی و موجهی داشته و اگر فردا اقدام کند به انجام همان کار، پس لابد زمان درست انجام کار فردا بوده است. رفتار ما می شود رفتاری تقلیدی از روی رفتار سایرین مخصوصا رقبا؛
زمانی میتوانید به اوج موفقیت در کسب و کار دست پیدا کنید که رهبر بازار باشید. تصمیم گیرنده باشید. نفر اول باشید و رفتار و اقدامات تان متاثر از رفتار سایر رقبا نباشد. تعیین کننده باشید. به گونه ای که دیگران از شما تقلید کنند. نه اینکه منتظر باشید ببینید آنها چه کار می کنند، بخواهید همان را تقلید کنید. بسیاری از صاحبان کسب و کار تبلیغ نمیکنند، زیرا رقبای شان تبلیغ نمیکنند. هر وقت یکی دست به کار شد، بقیه نیز دست به کار خواهند شد. چه فایده دارد ما نفر آخر دست به تبلیغات بزنیم؟ به نظر من، نفر اول بیشترین خروجی را خواهد گرفت. تفاله اش برای ما میماند که آخرین نفر اقدام کردیم. زمان را از دست ندهید. منتظر عملکرد تبلیغاتی رقبا ننشیننید. خودتان پیش قدم باشید. اول شما شروع کنید. آنهم نه زمانی که همه شروع کرده اند. دقیقا زمانی که همه دست کشیده اند و منتظر هستند بازار تکان بخورد. همین حالا که بازار راکد است، هم می توان کار کرد.
مساله این است شما می توانید زمانی که هیچ کس عرض اندام نمیکند، خودتان را به مشتریان احتمالی و بالقوه معرفی کنید. وقتی همه تبلیغ میکنند اصلا شما دیده نمیشوید. بهترین زمان تبلیغات و بهترین تایم برای تبلیغ دقیقا زمانی ست که قدرتمندترین رقبا نیز تبلیغ نمیکنند. شاید به خودتان بگویید خب معلوم است، بازار راکد است، مشتری به اندازه ی کافی وجود ندارد، اگر الان زمان مناسبی برای تبلیغات بود، خب رقبای من نیز تبلیغات میکردند. پس کار نسنجیده ای ست که بخواهم زمانی که هیچ کس تبلیغ نمیکند، تبلیغ کنم. پس دست نگه میدارم، هیچ کاری نمیکنم، منتظر می مانم، تا بقیه هر وقت شروع کردند، من نیز شروع می کنم به تبلیغات! این بدترین استراتژی برای انتخاب زمان مناسب برای تبلیغات است. توصیه می کنم مقاله بهترین تبلیغات مشتریان راضی هستند را بخوانید.
میخواهم تجربه ی خودم را بی کم و کاست در اختیارتان قرار دهم. وقتی همه تبلیغ میکنند حتی ما، مشتری بین همه و ما قرار است یکی را انتخاب کند. حالا کدام را انتخاب می کند؟ او نمیداند دقیقا چه کسی بهتر است، ولی یکی را انتخاب میکند. قطعا جستجو میکند، قطعا سوال پیچ مان میکند، قطعا با خیلی ها مذاکره میکند تا نهایتا یکی را انتخاب کند. انتخاب شدن میان صدها گزینه واقعا سخت است. حتی اگر متقاضیان فراوانی وجود داشته باشد. از نظر من بهترین تایم تبلیغات و بهترین زمان برای تبلیغات، زمانی ست که مشتری احتمالی جز تبلیغات ما تبلیغ دیگری را نبیند. او قرار است بین ما و گزینه های دیگر که هیچ کدام حداقل از نظر تبلیغاتی عرض اندام نکرده اند، یکی را انتخاب کند. احتمال انتخاب شدن ما بسیار بالاست. چرا که گزینه های دیگر فعلا وجود ندارد و در معرض دید مشتریان احتمالی ما نیستند. باز هم تاکید میکنم بهترین تایم تبلیغات و بهترین زمان برای تبلیغ زمانی ست که هیچ کس تبلیغ نمیکند و مشتری بین ما و دیگران، ناگزیر ما را انتخاب می کند. او گزینه ای برای انتخاب ندارد. از طرفی این نشان دهنده ی قدرت شماست که دقیقا زمانی که همه پا پس کشیده اند، شما استوار عرض اندام کرده اید و خودتان را در معرض دید همه قرار دادید. از طرفی استراتژی تبلیغات آنهم زمانی که دیگران تبلیغات نکرده اند، استراتژی تبلیغاتی بسیار کم هزینه و هوشمندانه تری ست. احتمالا هزینه ی تبلیغات در هنگام رکود پایین تر باشد. از طرفی می توانید منتظر بمانید بازار راه بیفتد، رکود از بین برود، تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، رقبا دست به کار شوند و شروع کنند به تبلیغات و شما نیز شروع کنید به تبلیغات که از نظر من بسیار دیر است. توصیه می کنم مقاله فلسفه ی تبلیغات را بخونید.
شاید هنگامی که بازار در اوج رکود باشد، تبلیغات موثر واقع نشود. اما می تواند باعث جایگیری نام شما و برند شما در ذهن مخاطب باشد. هیچ رکودی ابدی نیست. هیچ وضعیت وخیمی تا ابد دوام نمی آورد. بازارها راه می افتند. متقاضیان تا ابد نمیتوانند نیازهای شان را نادیده بگیرند. حتما باید به گونه ای به رفع نیازشان بپردازند. و هنگامی که بازار راه افتاد، متقاضیان شروع کردند به خریدن و سفارش دادن، آنوقت شما نام تازه ای هستید که در ذهن مخاطب تان هنگام رکود نقش بسته اید. هدف از تبلیغات دیده شدن است و من ترجیح میدهم زمانی دیده شوم که هیچکس خودش را نشان نمیدهد. هدف من از تبلیغات صرفا این نیست که بفروشم. بلکه می خواهم در ذهن مشتریان احتمالی جا بگیرم. و بهترین زمان تبلیغات و تایم تبلیغ و دیده شدن زمانی ست که بازار راکد هست و هیچ رقیبی پول ناقابلش را صرف تبلیغاتی که شاید برایش بازگشتی نداشته باشد نمیکند. این یک ریسک بزرگ به نظر می رسد که زمانی تبلیغ کنیم که دیگران منتظر هستند. اما من همیشه ترجیح می دهم کاری را انجام دهم که رقبا از انجامش واهمه دارند.
پشتیبانی آنلاین