در این مطلب می خواهم موثرترین تبلیغات رایگان را با بالاترین میزان بازدهی به شما عزیزان گرامی معرفی کنم. اما حتی اگر بابت تبلیغات پولی بپردازیم بدانید که (تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه گزاریست.)
تاکنون اینچنین شنیده ایم که هیچ چیز رایگانی ارزشمند نیست و ما زمانی می توانیم چیز ارزشمندی را بدست بیاوریم که هزینه اش را بپردازیم. پس اگر قرار نباشد هزینه ای بپردازیم پس احتمالا قرار نیست چیز ارزشمندی را نیز بدست بیاوریم. اما می خواهم شما را از این اشتباه بیرون بیاورم. میلیون مورد ارزشمند وجود دارد که پولی نیست و لازم نیست پولی بابتش بپردازید یا دریافت کنید. مثلا لبخند، شما میخندید، فردی را شاد می کنید، یا به کسی محبت می کنید، یا به کسی دلگرمی می دهید یا نکته ارزشمندی را که ماحصل سالها کار و تلاش بوده به دوستی انتقال می دهید، بدون اینکه در قبالش مبلغی دریافت کنید.
در تبلیغات نیز اینچنین است. می توانیم تبلیغ کنیم و مشتری بگیریم بدون اینکه لازم باشد پولی بپردازیم. البته همه فکر می کنند هزینه یعنی پول. اما منظور ما در این مطلب این است که می توانید رایگان (بدون نیاز به پرداخت پول) تبلیغ کنید ولی به جای پول باید وقت و زمان و انرژی مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب در تبلیغات دست بیابید.
در اینجا می خواهم به چند نمونه تبلیغات کاملا رایگان موثر اشاره کنم. به عنوان مثال سایت های نیازمندی فراوانی وجود دارد که امکان درج آگهی رایگان را در اختیارتان قرار می دهند. شما لازم نیست هزینه ای بپردازید. و معمولا مادامی که سایت نیازمندی بالا باشد، آگهی شما نیز نمایش داده خواهد شد. بعضی وب سایت ها محدودیت زمانی دارند و می بایستی قبل از مثلا 1 ماه آگهی رایگان خود را تمدید کنید. خیلی ها فکر می کنند که حتما باید آگهی پولی یا ستاره دار باشد که جواب بدهد و در صورت عدم پرداخت هزینه، آگهی شما بازدیدی نخواهد داشت. این تفکر کاملا غلط و اشتباه است. اگر در نوشتن آگهی های تبلیغاتی مهارت کسب کنید، بسیاری از مخاطبین از گوگل خواسته خود را سرچ و جستجو کرده، آگهی شما را خواهند دید، به شرطی که درست و حسابی محتوای خویش را بنویسید. حتی گاهی می توانید با عناوین مختلف آگهی تبلیغاتی خود را درج کنید که مطابق جستجوی مخاطب یافته و پیدا شوید. سایتهای نیازمندی قدرتمند، تمام تلاش خود را می کنند تا کلیه صفحات شانseo شود، یعنی به صفحات نخستین گوگل بیایند. خود سایت نیازمندی هیچ محتوایی جهت ارائه به جستجو کنندگان گوگل ندارد. تمام محتوایش توسط کاربران وب سایت تهیه می شود. پس ناچار است برای بالا کشیدن خودش سئو سایتش را به شدت تقویت کند. محتوای شما می تواند او را به هدفش نزدیک کند. در واقع شما محتوا را تامین می کنید، او بازدید آگهی شما را تامین می کند و خودش را بالا می کشد. بازدید شما، آمار بازدید کلی وب سایت نیازمندی را افزایش می دهد. پس این یک معامله برد برد است، شما می برید چون مخاطب شما را می یابد و رایگان دیده می شوید. ستاره داشتن آگهی شما یا نردبان شدن آن هیچ ربطی به سرچ گوگل ندارد، فقط در خود وب سایت نیازمندی شما را پایین تر یا بالاتر از سایر آگهی ها نمایش می دهد.
تبلیغات رایگان در سایتهای نیازمندی
پرطرفدارترین فضای اینترنتی و مجازی، شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. قدیم الایام مردم از روی بیکاری سر کوچه می ایستادند. اما اینک مردم وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. جالب اینجاست همه درگیر شبکه های اجتماعی هستند. حتی کسانی که فکرش را هم نمیکنید. البته همه با قصد وقت گذارنی و تفریح وارد نمی شوند. خیلی ها میخواهند تجارت کنند. خیلی ها میخواهند خرید داشته باشند. هر کس با قصد و نیتی وارد شبکه های مجازی و اجتماعی می شود. و قطعا هستند کسانی که به دنبال خرید محصولات یا استفاده از خدماتی هستند که شما فروشنده یا ارائه کننده آن خدمات هستید. می توانید هزینه بپردازید تا دیده شوید. هستند کسانی که در شبکه های اجتماعی طرفداران بسیاری دارند. در شبکه های اجتماعی هر فردی برای خودش یک رسانه محسوب می شود و طرفداران خاص خودش را دارد. میتوانید هزینه بپردازید تا تبلیغ شما در کانال یا پیج ایشان به نمایش گذاشته شود. اما حتی اگر نخواهید بدون هزینه و کاملا رایگان در فضاهای مجازی تبلیغ کنید این امکان برای تان فراهم است. کافی ست مخاطبین مد نظرتان را شناسایی کنید و سعی کنید برای آنها محتوای مفید و جذابی تهیه کنید. آنها نیز بدون شناختن شما سعی خواهند کرد محتوای مورد علاقه شان را جستجو و دنبال کنند. با توجه به هشتگ ها و کلمات کلیدی که شما مورد استفاده قرار می دهید آن ها شما را یافته، سپس دنبال خواهند کرد.
محتوا نقش بسیار مهمی را این وسط ایفا می کند. محتوای جذاب، واسط شماست. واسطی که دست مخاطب را در دستان شما می گذارد و زمینه ساز آشنایی شما با مخاطبین مد نظرتان می شود.
یکی دیگر از فضاهای پر رفت و آمد مجازی رسانه های اجتماعی محسوب می شوند. رسانه های اجتماعی فضایی برای آپلود و دانلود و نمایش ویدئو محسوب می شوند. محتوای اصلی منتشر شده در این فضا ویدئو محسوب می شود. تمامی کسانی که به دنبال ویدئو هستند در رسانه های اجتماعی گشت و گذار می کنند. حضور تخصصی شما در این فضاها نیز می تواند موجبات آشنایی شما را با مخاطبین تان فراهم کند. هر چقدر محتوا و ویدئوهای منتشر شده شما جذاب تر باشند جماعت بیشتری با شما آشنا خواهند شد. لازم نیست محتوای ویدئویی شما مانند فیلم سینمایی با کیفیت باشد. اما لازم است به خوبی تهیه شده باشد و سنخیتی به فضای کاری و تخصصی شما داشته باشد. این فضا نیز می تواند همانند سایر فضاها دیگران را با شما آشنا کند. لازم نیست پولی بابت آپلود و نمایش ها ویدئوهای تان بپردازید. اما می بایستی وقت بگذارید تا ویدئوهای تان با کاور و محتوای جذاب آپلود گردد.
قطعا ابزارهای رایگان دیگری برای تبلیغات وجود دارند که در این مطلب مختصرا به چند مورد اشاره شد. البته بهتر است با اصول تبلیغ نویسی به طور کامل آشنا شوید. وگرنه تبلیغات شما چه پولی و چه رایگان موثر نخواهد بود.
پشتیبانی آنلاین