عوامل و دلایل شکست و ناکامی در فروش چه هستند؟
چرا شکست و ناکامی در فروش را تجربه میکنیم؟
فروشنده ای که خودش را پیروز و موفق نداند، خودش باعث شکست و ناکامی در فروش بوده است. شدیدا و عمیقا باور دارم که مهمترین عامل شکست و ناکامی در فروش و حتی موفقیت در فروش خودمان هستیم. وقتی ما خودمان را پیروز و موفق ندانیم و تصور نکنیم، شکست و ناکامی در فروش و هر زمینه ی دیگری، مانند سایه به دنبال ما خواهد آمد. موفقیت 2 بار خلق میشود. یک بار در ذهن و بار دیگر در دنیای واقعی! موفقیت در ذهن، مانند نطفه ای در شکم مادر است که پس از 9 ماه در دنیای واقعی خودش را نشان میدهد. موفقیت در ذهن، مانند دانه ای در خاک حاصلخیز است که هنوز سر از خاک بیرون نیاورده است. موفقیت در فروش نیز مرهون و وام دار و مدیونِ این است که ما ابتدا به ساکن خودمان را در ذهن مان پیروز و برنده تصور کنیم. شکست نیز اینچنین است. شکست و ناکامی در فروش نیز 2 بار اتفاق می افتد، اولین بار در ذهن، سپس در دنیای واقعی و به صورت تجربه ای کاملا واقعی خودش را نشان میدهد. بهتر است با نگرش فروشنده های برنده و بازنده آشنا شوید.
امکان ندارد کسی ابتدا به ساکن در دنیای واقعی و قابل رویت، به موفقیت و پیروزی برسد، اما ابتدا آن را در ذهن خود تصور نکرده باشد. مثل اینکه درختی را ببینید، اما ریشه نداشته باشد. ریشه های درخت، همان افکاری هستند که در ذهن یک قهرمان، پیش از پیروزیِ قابل رویت، در دنیای واقعی، کاشته شده اند. همینطور امکان ندارد شما به موفقیت و یا شکست و ناکامی در فروش دست یافته باشید، بدون اینکه افکار و بذر آن در ذهن تان کاشته نشده باشد. حالا که ما به اهمیت افکار پی بردیم، پس باید بدانیم ریشه موفقیت و یا شکست و ناکامی در فروش، در ذهن مان جا خوش کرده است و مادامی که افکارمان را پالایش ندهیم و علف های هرز را نچینیم و اندیشه های زیبای موفقیت و پیروزی را در آن نکاریم، هرگز رنگ پیروزی و موفقیت در فروش را در عالم واقعیت نخواهیم دید و طعم شیرین آن را نخواهیم چشید.
اطمینان از پیروزی، مدلِ تلاش های مان را تغییر میدهد. خیلی راحت و ساده میتوانید تفاوت تلاش های فروشنده های برنده و موفق را با فروشنده های بازنده و شکست خورده ببینید. که در ادامه به طور کامل به این مبحث مهم خواهیم پرداخت. پیش از این که یک فروشنده ی موفق به موفقیت در فروش دست پیدا کند، شما براحتی میتوانید تشخیص دهید، ایشان برنده میشود. رفتارهای فروشنده های پیروز، باعث پیروزی شان میشود که البته از ذهن شان ناشی میشود. اما متاسفانه بیشتر فروشندگان، دارای طرز فکر و اندیشه های منفی هستند که منجر به شکست و ناکامی در فروش میشود که در ادامه به این موارد بیشتر میپردازیم.
مهمترین عوامل و دلایل شکست و ناکامی در فروش کدامند؟
- مهمترین عامل ناکامی و شکست در فروش، که باعث میشود مشتری شما را ترک کند، نارضایتی از برخورد است. مشتری، هر چیزی را فراموش کند، برخورد غلط و اشتباه شما را فراموش نخواهد کرد و همین باعث شکست و ناکامی شما در فروش میشود. در عوض اخلاق خوب و دوست داشتنی، موجب محبوبیت و مقبولیت و موفقیت شما در امر خطیر فروش میباشد. بهتر است از هر چیزی که باعث ناکامی و شکست در فروش میشود دوری کنید تا بتوانید طعم شیرین پیروزی را بچشید. از روی شناخت آنچه نباید انجام دهیم، می توانیم به آنچه که باید انجام بدهیم، برسیم. پس مادامی که ندانیم عوامل و دلایل اصلی شکست و ناکامی در فروش چه عوامل و دلایلی هستند، دائما طعم تلخ شکست را خواهیم چشید. عدم موفقیت در فروش باعث میشود ما ورشکسته شویم. توصیه میکنم در مورد مهمترین عامل ورشکستگی کسب و کارها مطالعه بفرمایید.
- فروشنده های موفق پیش از پرزنت مشتریان، هرگز دچار قضاوت و پیش داوری نمیشوند. اینکه ما تصور کنیم مشتری به ما نه میگوید، یعنی پیش داوری و قضاوت زودهنگام. اینکه ما در ذهن مان از طرف ایشان، به خودمان نه بگوییم، یعنی شکست و ناکامی در فروش! فروشنده های موفق پیش از پرزنت مشتریان، خودشان را برنده میدانند، و همواره تصور میکنند که به پیروزی رسیده اند. خیلی مهم است که خودمان را برنده و پیروز در فروشندگی تصور کنیم، نه شکست خورده و ناکام در فروشندگی! اینکه من در ذهنم، خودم را همواره موفق و پیروز بدانم، و در پرده ی خیال ببینم که مشتریان دائما به من بله میگویند، مهمترین عامل موفقیت من در فروش محسوب میشود. اما تصور اینکه همواره در حال شکست خوردن و ناکامی در فروش هستم، و دائما دارم از مشتریان احتمالی ام، نه میشنوم و پس زده میشوم، قطع به یقین همین تصوراتم، مهمترین دلیل و عامل شکست خوردن و ناکامی ام در امر مقدس فروش میباشد. باز هم تکرار میکنم، فروشنده های موفق، 2 بار پیروز میشوند، اول در ذهن شان سپس در عالم واقعیت! شما 2 بار شکست میخورید، اول در ذهن تان، سپس در عالم واقعیت شاهد شکست خوردن و ناکامی تان خواهید بود.
- یکی از مهمترین دلایل شکست و ناکامی در فروش، پیشنهاد ندادن است. فروشنده های موفق به مشتریان احتمالی بیشتری پیشنهاد می دهند. آنها هیچ ترسی از نه شنیدن ندارند. به راحتی پیشنهاد میدهند، حتی اگر از همه نه بشنوند. گاهی فقط یک بله شنیدن کافی ست، تا شما فاتح و پیروز شوید. تماس بعدی میتواند برای شما یک ” بله ” به ارمغان بیاورد. بسیاری از بزرگان فروش، بسیاری از ثروتمندان، نه به دلیل صدها نه شنیدن، بلکه به دلیل یک بله شنیدن، زندگی کاری شان، از این رو به آن رو شده است. آنچه باعث پیروزی یک تیم فوتبال میشود، تعداد شوت هایی که وارد دروازه نمی شود نیست، بلکه آن شوتی ست که وارد دروازه می شود و باعث پیروزی کل تیم میشود. مهمترین دلیل نه شنیدن ” پیشنهاد ندادن ” است. اگر پیشنهاد بدهید، ممکن است پیشنهادتان پذیرفته یا رد شود. اگر پیشنهاد ندهید، قطعا هیچ بله ای نخواهید شنید.