راههای فتح بازار , چگونه فاتح بازار شویم؟
چرا باید فتح بازار، دستور کارمان باشد؟
اهمیت فتح بازار چیست؟ چرا فتح بازار، اینهمه دارای اهمیت است؟ اگر شما بازار را فتح نکنید، رقبای تان این کار را خواهند کرد. کسانی که فاتح بازار نباشند، مقهور و مغلوب رقبای خود خواهند شد. شما باید با قدرت هر چه تمام تر بازار را فتح کنید. اگر این کار را نکنید، رقیب بازار را فتح خواهد کرد. راز بقای صاحبان کسب و کار و فروشندگان و مدیران این است که فاتح بازار باشند و به فتح بازار بپرازند، وگرنه نابود میشوند. اگر قصدِ شما، نفرِ اولِ بازار بودن نباشد، در واقع پذیرفته اید کس دیگری بازار را فتح کند. 90% سود در بازار، به نفرات اول بازار تعلق میگیرد و فقط 10% سود، بین تمام نفرات دیگر توزیع میشود. اختلافِ سود بین نفر اول بازار، و نفر دوم بازار، وحشتناک است. چه برسد به اختلاف سود بین نفر اول با نفر دهم. فرض کنید مسابقه بین 2 نفر است. یا شما اول میشوید، یا آخر میشوید. دوم شدن، امتیازی محسوب نمیشود. فقط اول شدن است که اهمیت وافری دارد. اگر رازهای موفقیت در فروش را بدانید، میتوانید فاتح بازار شوید.
مادامی که اهمیت چیزی را ندانیم، برای بدست آوردنش تلاش کافی نخواهیم کرد. فتح بازار و فاتح بازار بودن، اهمیت بیش از اندازه ای دارد. اگر اول نشوید، بزودی محو خواهید شد. اگر فاتح بازار نباشید، مغلوب خواهید شد و شکست خواهید خورد. اصلا هدف کسب و کار شما باید فتح بازار آنهم، فتح 100% بازار باشد و نه بخشی از بازار! قطعا اینکه 100% بازار مال شما باشد، بعید است. اما اینکه هدف شما فتح 100% بازار باشد، کاملا صحیح است. اگر شما دارای امتیاز ویژه ای نسبت به تمام رقبای موجود در بازار باشید، بعید نیست که فاتح بازار شوید و بازار کسب و کار خود را فتح کنید. فراموش نکنید رقیب یا رقبا در صدد هستند که بازار را فتح کنند و فاتح بلامنازع بازار باشند. کافی ست شل کنید، امتیازات ویژه نداشته باشید، دست از رقابت بشویید، خسته شوید، رها کنید، دست از برندسازی بردارید، مشتری مدار نباشید و… تا شاهد این باشید که سهم شما از کل بازار – 0 – باشد. و یقین داشته باشید رقبا نه تنها اشتباهات شما را مرتکب نمیشوند، بلکه دائما کارهای درستی که منجر به فتح بازار میشود را انجام خواهند داد، طبیعی ست فاتح بازار شوند.
چگونه فتح بازار ممکن میشود؟ چگونه فاتح بازار شویم و بازار را فتح کنیم؟
زمانی میتوانیم به پاسخ درست دست پیدا کنیم که سوالات درست بپرسیم. چگونه می توان به فتح بازار دست یافت؟ چگونه میتوان بازار را فتح کرد؟ چگونه میتوان فاتح بازار شد؟ ما به شما خواهیم گفت.
- شما باید دارای عصایِ موسی باشید. یعنی وجه تمایزی عالی و ویژه نسبت به رقبای تان داشته باشید. این مهمترین عاملی ست که میتوان با آن به فتح بازار دست یافت. کسانی که دارای وجه تمایز و برتری نسبت به سایر رقبای خویش باشند، احتمال اینکه بتوانند بازار را فتح کنند و فاتح بازار باشند، بسیار زیاد است. امکان ندارد برندی یا شرکتی فاتح بازار باشد، و در عین حال برتری و تمایز و امتیاز ویژه نسبت به سایر رقبا نداشته باشد. بدون داشتن وجه تمایز نسبت به رقبا، فتح بازار غیرممکن است. فاتحین بازار همواره دارای عصایِ موسی هستند که به آن وجه تمایز میگویند. ممکن است کیفیت بسیار بالای کالای شما، وجه تمایزتان باشد. ممکن است بسته بندی محصولات شما عالی باشد. ممکن است وجه تمایز و برتری شما نسبت به رقبا، تحویل سریع تر و فوری تر محصولات تان باشد. وجه تمایز، چیزی ست که از پسِ انجام آن بر می آیید، اما رقیب نمیتواند آن کار را انجام دهد و یا به خوبی شما انجام دهد. وجه تمایر، عاملی ست که شما را نسبت به رقبا، تافته ای جدابافته میکند. ممکن است قیمتِ کالای شما بسیار پایین تر از کالاهای رقبای تان باشد و رقیب نتواند قیمت شما را ارائه بدهد. خلاصه اینکه شما برای فتح بازار میبایستی دارای وجه تمایز و برتری نسبت به رقبای تان باشید. اگر وجه تمایز ندارید، پس ول معطلید. اگر وجه تمایز داشته باشید، می توانید هر چیزی را به هر کسی بفروشید.
- باید بدانید بازار دنبال چه چیزی است. باید بدانید بازار چه نیازی دارد. فتح بازار ممکن نیست مگر اینکه شما نیاز بازار را کشف کرده باشید. فاتح بازار، کاشف نیازهای واقعی و اصلی بازار است. اگر ندانید مشتریان چه میخواهند، چگونه می توانید بازار را فتح کنید؟ ممکن است شما فکر کنید برای مشتری سرعت تحویل کالا یا خدمات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورتی که مشتری برای چیز دیگری ارزش قائل است، مثلا کیفیت و قیمت کالای دریافتی. در این صورت سرعت تحویل کالا، یک وجه تمایز محسوب نمیشود. زیرا وجه تمایز، میبایستی حول محورِ ارزش های مشتری ایجاد شده باشد. مثلا برای مشتری خیلی مهم باشد که کیفیت کالای مان بسیار بالا، اما در عین حال قیمتش، پایین از رقبا باشد. چیز دیگری برایش آنچنان مهم نباشد. پس اگر ما بتوانیم همواره کیفیت بالا به همراه قیمت پایین را ارائه دهیم، فاتح بازار خواهیم بود و فتح بازار برای مان ممکن خواهد شد. وجه تمایز میبایستی حول محور نیازهای اساسی مشتریان بچرخد. ممکن است مشتری برایش فقط و فقط لاکچری بودن کالا اهمیت داشته باشد، اصلا برایش پول مهم نباشد. اینجا دیگر لاکچری بودن حرف اول را میزند، پس ما میبایستی تمام تمرکزمان روی ارائه ی محصولی لاکچری باشد، با این تفاسیر که قیمتش مهم نیست. حالا اگر شما تمرکزتان روی اقتصادی بودن محصول تان باشد، و بی خیال تمرکز روی لاکچری ارائه کردن کالای تان بشوید، بازار را از دست خواهید داد. رقیب، کالای فوق العاده لاکچری ولو بسیار گران ارائه خواهد داد و فاتح بازار خواهد شد. برای فتح بازار، باید دقیقا بدانید بازار هدف تان برای چه چیزی ارزش قائل است. همان را با قدرت ارائه بدهید.
- عنصر اصلی دیگر برای فتح بازار و اینکه فاتح بازار شویم این است که بتوانیم تمایزمان را فریاد بزنیم. فریاد زدن، کنایه از تبلیغات کردن است. درست است که شما نیاز بازار را درست تشخیص داده اید، درست است که شما توانسته اید نسبت به رقبا وجه تمایزی ایجاد کنید. شما از پسِ 2 عامل به خوبی برآمده اید، آنهم تشخیص نیاز بازار، و ارائه ی چیزی ست که بازار با تمام وجود خواهان آن است. و عامل دوم وجه تمایز شما نسبت به رقبای تان است. حالا سوال اینجاست که بازار از کجا بداند شما نیازش را تشخیص داده اید و وجه تمایز نسبت به رقبا دارید؟ اینجا خلاء تبلیغات خودش را نشان میدهد. شما میبایستی وجه تمایز خود و محصولات و خدمات خویش را فریاد بزنید. با صدای بلند و رسا کارتان را تبلیغ کنید. همه ی بازار هدف باید بدانند شما چه خدماتی ارائه میدهید. چه محصولاتی ارائه میدهید. فرق شما باید بقیه چیست و… درست است که شما متمایز از سایرین هستید. درست است که محصولات شما درجه یک است. خب، بازار از کجا بفهمد؟ باید تبلیغ کنید. با تبلیغات می توانید به فتح بازار دست یابید و فاتح بازار شوید. خیلی خنده دار است، بعضی از برنده ها فکر می کنند به قدری شناخته شده هستند که نیازی به تبلیغات ندارند. سامسونگ با تمام عظمتش اینگونه نمیاندیشد، اپل همچنین، گوگل، ماکروسافت و… همه و همه در حال تبلیغ خویش هستند. تمام برندهای برتر دنیا، دائما در حال تبلیغات خویش هستند، تا مبادا از ذهن مخاطب پاک شوند. تبلیغات راه فتح بازار است. کسانی که بهترین تبلیغات را میکنند، فاتح بازار هستند. اگر من وجه تمایز دارم، باید با تمام وجود، وجه تمایز خویش را تبلیغ کنیم، وگرنه رقیب این کار را میکند و بازار را فتح میکند و فاتح بازار میشود.