طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه و تاثیرگذار

تاثیر طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه ی تاثیر گذار روی کسب و کار

طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه به طرز عجیب و حیرت انگیزی میتواند موجب توجه ببیندگان قرار بگیرد. هدف از طراحی تبلیغات خلاقانه دقیقا همین است: جلب توجه مخاطبین!! احتمالا همه ی ما با انواع و اقسام تبلیغاتِ خلاقانه آشنا هستیم. تبلیغاتی که جور دیگری خود را به ما نشان میدهد. در واقع منظورش را غیر مستقیم به ما میرساند. مثلا یک شرکت آبنبات سازی که آبنبات های بدون قند را تولید می کنند، از تصویر گروهی از مورچه ها استفاده می کند که آب نباتی که روی زمین افتاده را نادیده میگیرند و آن را دور میزنند و از کنارش بی تفاوت عبور می کنند.

طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه و تاثیرگذار توسط ایده پردازان و گاها مشاور تبلیغاتی ارائه میگردد. مشاور تبلیغاتی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تاثیر طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه ی تاثیر گذار روی کسب و کار

آب نباتی که روی زمین افتاده، هیچ جذابیتی برای مورچه ها ندارد. عجب!!!! مگر میشود؟ بله میشود. آب نبات های بدون قند و شکر شرکتِ فلانی، هیچ جذابیتی برای کلونی های مورچه ها ندارد. ولی اگر سازنده و طراح این ایده های تبلیغاتی خلاقانه روی بیلبوردها به جای استفاده از این تبلیغات خلاقانه (مورچه هایی که آب نبات را نادیده میگیرند) می نوشت: شرکتِ فلان، تولید کننده ی انواع آب نبات های بدون قند و شکر و… هرگز نمیتوانست تاثیری که تبلیغات خلاقانه میگذارد را روی مخاطب بگذارد.

ایده های تبلیغات خلاقانه برای چه جماعتی طراحی و پیاده سازی میشود؟

در طراحی ایده های تبلیغات خلاقانه آنچه اهمیت دارد، برداشت بیننده است. ممکن است منظور دیگری داشته باشید، در واقع بخواهید با طراحی تبلیغات خلاقانه مفهومِ دیگری را به بیننده انتقال دهید. اما بیننده چیز دیگری را برداشت می کند. این ضعفِ طراح تبلیغات خلاقانه است که نتوانسته منظورش را به درستی برساند. هیچ اشکالی از بیننده نمیتوان گرفت. طراح تبلیغات خلاقانه میبایستی چنان خلاقانه طراحی کند که دقیقا مفهوم و منظوری که مدِّ نظرش است به بیننده منتقل گردد. جهت آشنایی بیشتر با مفهوم تبلیغات روی لینک کلیک کنید.

از طرفی نباید انتظار داشت که بیننده سوادِ فراوانی داشته باشد تا از طرح سر در بیاورد. مگر اینکه طراح ایده های تبلیغاتی خلاقانه را برای جماعت خاصی طراحی کرده باشد. عموما طرح های تبلیغاتی خلاقانه همه جا منتشر میشوند، اعم از اتوبان ها، خیابان ها، جاده ها، داخل نمایشگاه، فضای مجازی، اینستاگرام، تلگرام و… با این حساب بهتر است تبلیغات خلاقانه مخاطبش همه ی مردم باشند، نه عده ی خاصی از مردم!

پس باید طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه به گونه ای باشد که همه سر در بیاورند و در واقع همه فهم و همه پسند باشد، برای خواص طراحی نشده باشد. در واقع مشکلِ مردم نیست که از تبلیغات خلاقانه ی طراحی شده یِ ایده پردازان و گرافیست ها سر در نیاورند، این وظیفه ی ایده پردازان و طراحان و گرافیست ها باید بتوانند براحتی منظور را انتقال دهند.

هر چقدر جماعتِ کمتری از تبلیغات خلاقانه ی شما سر در بیاورند، به همان نسبت تاثیر کمتری از این نوع تبلیغ دریافت خواهند کرد.

در طراحی تبلیغات خلاقانه ی تاثیرگذار چه مواردی را رعایت کنیم؟

نکات بسیار مهمی که در طراحی تبلیغات خلاقانه وجود دارد عبارتند از:

  • تبلیغات خلاقانه میبایستی ساده باشد. هر چقدر عناصر و موارد بیشتری در طراحی تبلیغات خلاقانه به کار گرفته شود، بیننده گیج تر میشود. تعداد عناصر به کار گرفته شده ی فراوان، نشان دهنده ی این است که ایده پردازان و طراحان نتوانسته خلاقانه عمل کنند و مجور شدند از عناصر بیشتری استفاده کنند تا بتوانند مفهوم را برسانند. البته همیشه استثناء وجود دارد. اما هر چقدر در تبلیغات خلاقانه یا تبلیغ خلاقانه از عناصر کمتری مورد استفاده قرار بگیرد، هم بیننده سریعتر منظورِ طراح را دریافت می کند، هم طرح قدرتمندتر است.

سادگی ، نهایت قدرت است. هر چقدر طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه ی شما ساده تر باشد، نشان دهنده ی قدرت بیشتر ایده پرداز و طراح آن است. هرگز قدرتِ سادگی را دست کم نگیرید.

  • در طراحی تبلیغات خلاقانه هر چقدر از کلمات و توضیحات بیشتری استفاده شود، یعنی ایده پرداز و گرافیست ناتوان تر هستند. قرار است طراحی ایده های خلاقانه تا جایی که میتواند با کلمات منظور را لو ندهد. اگر معمای بسیار هوشمندانه ای طراحی کنید و جلوی معما پاسخش را بنویسید، تمام زیبایی و جذابیت معما را از بین برده اید. طرح و ایده ی خلاقانه ی شما باید لو بدهد منظورِ اصلی را، اما نه با کلمات، بلکه با تصاویر؛ دقیقا مانند پانتومیم، شما ادا بازی در می آورید تا طرف مقابل کلمه ی اصلی را حدس بزند. هرگز کلمه را لو نمیدهید تا جذابیت داستان از بین نرود. هیجان و جذابیت داستان به دلیل این است که فکر همه درگیر پاسخ است. معما هنوز حل نگشته و همین کنجکاوی جذابیت تبلیغات خلاقانه را بالاتر میبرد. هر چقدر بیشتر مجبور شود از کلمات استفاده کنید، یعنی طراحی تبلیغات خلاقانه ی شما با خلاقیت کمتری ارائه شده است.

در طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه تا می توانید از کلمات کمتری برای رساندن منظور خود استفاده کنید. به جای استفاده از کلمات بیشتر، خلاقیت بیشتری به کار ببرید.

  • نکته بعدی بسیار مهم بعدی این است که در طراحی ایده های تبلیغات خلاقانه ی شما اشکالی ندارد اگر اغراقی صورت گرفته باشد. هدف جلب توجه است. مخاطبین روزانه میلیونها تبلیغ را میبینند، و از کنار آن براحتی میگذرند. چرا که تبلیغات موجب جلب توجه آنها نمیشود. اگر تبلیغات خلاقانه ی شما موجب تفکّر و تامّل و توقّف و توجّه و ترغیبِ مخاطب تان نشود، بیهوده طراحی شده است. اگر میخواهید بدانید هدف و مقصود از تبلیغات چیست روی لینک کلیک کنید.
  • در طراحی ایده های تبلیغاتی خلاقانه این را به خاطر داشته باشید که چند ثانیه فرصت دارید تا روی مخاطب تان تاثیر بگذارید. قرار نیست بیننده ترمز بزند، ماشینش را کنار اتوبان پارک کند، مدتها به طراحی تبلیغات خلاقانه ی شما نگاه کند، سر در بیاورد و سپس حرکت کند. کلا ظرف 3-5 ثانیه با سرعت بیش از 100 کیلیومتر از کنار شما خواهد گذشت، بدون اینکه به شما توجه کند. به ترافیکِ شدید امیدوار نباشید تا اتومبیل ها مجبور باشند طرح شما را ببینند، آنها زمانی تفکر و تامل و تعمق خواهند کرد که توجهشان جلب شده باشد. هدف نهایی تبلیغات خلاقانه جلب توجه است.

هدف نهایی طراحی تبلیغات خلاقانه ، جلب توجه است.

جذاب ترین ایده های تبلیغاتی خلاقانه چه ویژگی هایی دارند؟
  • جذاب ترین ایده های تبلیغاتی آنهایی هستند که مخاطب و بیننده را به توقف و تامل و تفکر وادار کنند. مخاطب باید به فکر فرو برود، اندیشه کند، مخالفت کند، روی ایده zoom کند، آن را تفسیر و حتی ردش کند و نه اینکه از کنارش بی تفاوت بگذرد.
  • ایده های تبلیغاتی خلاقانه ی ناب میبایستی موجب تغییر و تحول برند از نظر دیده شدن و فروش بشوند. اگر ایده های تبلیغاتی خلاقانه موجب تحوّل و تغییر از نظر تاثیرگذاری روی بازدید و فروش نداشته باشند، عملا بی تاثیر و خنثی هستند.
  • برترین تبلیغات خلاقانه افراط یا تفریط میکنند. گاهی حقیقت را وارونه جلوه میدهند. چیزی عادی را کاملا غیر عادی معرفی میکنند، کاری میکنند شما متوجهش بشوید و از کنار آن بسادگی عبور نکنید.
Rate this post