فروشنده های برتر و فروشندگان بزرگ چه ویژگی هایی دارند؟
فروشنده های برتر و بزرگ ویژگی های متعددی دارند که در این مطلب به طور مفصل به آنها خواهیم پرداخت. این ویژگی هاست که باعث شده فروشنده های برتر و بزرگ از باقی فروشنده ها بهتر ظاهر شوند. اگر شما دارای این ویژگی ها هستيد، به شما آفرین میگویم و تشویق تان میکنم این ویژگی ها را در خودتان تقویت کنید. اما اگر فاقد ویژگی های فروشنده های برتر و بزرگ هستید تشويق تان میکنم این ویژگی ها را بياموزيد و مطمئن باشید شما نیز خواهید توانست دارای این ویژگی ها بشوید. همه چیز آموختنی ست. همه چیز قابل یادگیری است. تمامی ویژگی ها اکتسابی است و شما میتوانید به مرور زمان به تمامی ویژگی های فروشنده های برتر و بزرگ دست یابید.
- فروشندگان بزرگ و فروشنده های برتر، دارای اهدافی بزرگ هستند. آنها صرفا تلاش نمیکنند، بلکه هدف های بزرگی نیز دارند. بسیاری از فروشندگان فقط تلاش میکنند، بدون داشتن هدف میجنگند و البته خیلی از مواقع به جایی نمیرسند. فروشنده های برتر و بزرگ هرگز نمیتوانند به اهدافی که ندارند، برسند. ما تنها میتوانیم به آنچه هدف گذاری کرده ایم دست پیدا کنیم. وقتی فروشنده ای هدف ندارد، واقعا مهم نیست چقدر تلاش میکند، هرگز نخواهد رسید. لازمه ی رسیدن به هدف، داشتن هدف است. خنده دار است اگر بگویم دلیل اصلی نرسیدن فروشندگان به اهداف شان، بزرگ بودن هدف شان نيست، بلکه نداشتن هدف است. فروشنده های برتر و فروشندگان بزرگ را از روی اهداف برترشان میتوان شناخت. آنها اهداف بزرگی دارند. و دقیقا همان مقدار تلاش میکنند که فروشندگان بی هدف تلاش میکنند. اما با این تفاوت که کائنات تلاش میکند فروشندگان هدفمند را به هدفشان برساند. ولی هیچ کاری برای فروشندگان بی هدف نمیکند و نخواهد کرد. تا زمانی که آنها تصمیم بگیرند برای خودشان هدفی ترسیم کنند. از بزرگ بودن هدف تان نترسید. آنچه وحشت دارد بی هدف بودن است. چقدر این جمله صحیح است.
- فروشندگان و فروشنده های برتر و بزرگ عاشق کارشان هستند. آنها عاشق فروشندگی هستند و با تمام وجود کارشان را دوست دارند. هرگز نمیتوانید انسانهای ثروتمندی را پیدا کنید که بدون عشق نسبت به کسب و کارشان ثروتمند شده باشند. تمام انسانهای بسیار موفقِ کره ی زمین، فوق العاده عاشق کارشان هستند. ميزانِ موفقیتِ فروشنده های برتر را از روی ميزان عشق شان به فروشندگی میتوان تخمین زد. نهایتا به این نتیجه خواهید رسید که موفقیتِ بی پایان، معادلِ عشقِ بی پایان است. شما در زمینه ای خواهید درخشید، که در آن زمینه عاشق باشید. بسیاری از افراد وارد شغل فروشندگی میشوند، صرفا به این دلیل که پول در بیاورند. عشقی در کار نیست. علاقه ای در کار نیست. پس به زعمِ من، موفقیتی نیز در کار نخواهد بود. وقتی فردی در شرایط بسیار سخت قرار میگیرد، چیزی که مسلّم است این است که تسلیم شود. اما چه عاملی باعث میشود دوام بیاورد و نهایتا پیروز گردد؟ چرا باید ادامه دهد؟ آیا ارزشش را دارد؟ اگر به نتیجه نرسید چه؟ تنها چیزی که یک انسان خسته و دل شکسته را وادار به ادامه میکند، عشق و عشق! عقل فرمان میدهد بایست، حرکت نکن، فایده ای ندارد. عشق اما ادامه میدهد و نهایتا پیروز میدان میگردد. فروشنده های برتر و بزرگ میتوانند مشتریان خود را همواره راضی نگه دارند. و کاری کنند آنها دوباره به ایشان مراجعه کنند. همانطور که میدانید، معیارِ رضایتِ مشتری، مراجعه ی دوباره ی ایشان است. بزرگان فروش، کاری میکنند که مشتری بارها و بارها به آنها مراجعه کند.
- از دیگر ویژگیهای فروشندگان و فروشنده های برتر و بزرگ این است که آنها سرشار از ایمان و اطمينان هستند. شما به هر آنچه اطمينان و ایمان داشته باشید، دست خواهید یافت. داشتن هدف عالی ست. زیرا بدون هدف ما سر در گم خواهیم بود. از طرفی میبایستی عاشق کارتان باشید. زیرا بدون عشق، توفیقی حاصل نخواهد شد. اما با این وجود میبایستی اطمينان و ایمانِ وافر داشته باشید که به آنچه میخواهید خواهید رسید. ایمان یعنی اطمينانِ راسخ از حصولِ نتیجه! بدون داشتن هيچ گونه شک و نگرانی! شک و تردید سراغ تمام فروشنده های بزرگ و فروشندگان برتر میرود، اما اطمينان و ایمان زایل کننده و از بین برنده ی شک و تردید و دودلی است. شک و تردید بازدارنده است، اما اطمينان و ایمان، پیش برنده است. ایمان از سر و روی فروشنده های برتر و بزرگ میبارد. ایمان افزایش دهنده ی سرعت رسیدن فروشنده های بزرگ و فروشندگان برتر به اهداف شان است. هر چه بیشتر ایمان داشته باشیم زودتر به اهداف مان میرسیم. هر چه بیشتر شک و تردید داشته باشيم و هر چه بیشتر دودل باشیم، دیرتر نیز به مقصدومان خواهیم رسید یا اصلا نخواهیم رسید. به همان میزان که ایمان ما را به هدفمان نزدیک میکند، شک و تردید ما را از اهداف مان دور میکند. فروشنده های برتر و بزرگ از روی ایمانِ وافر گام بر میدارند و به پیش میروند. فروشنده ی با ایمان نه میترسد و نه مردد و مشکوک و دودل است. او مملو از ایمان است. هر چه فروشنده های ضعیف و غیر حرفه ای و ناشی ترسو هستند و شک دارند، فروشنده های حرفه ای و بزرگ و برتر ایمان دارند و نترس هستند. البته نترس بودن همیشه خوب نیست. اما فروشنده های بزرگ و برتر و با ایمان، با وجود ترس شان اقدام میکنند و ترس را مقهور میسازند. ایمان مانند نور است، ترس مانند تاریکی! وقتی با ایمان وارید شوید، تاریکی نابود و محو میشود. فروشندگان بزرگ با ایمان شان موجب افزایش تضمینی یا قطعی فروش میشوند.
- فروشندگان بزرگ و فروشنده های برتر یک ویژگی ممتاز دیگر نیز دارند. آنها شدیدا اهل یادگیری و آموختن هستند. فروشندگان بزرگ و فروشنده های برتر با آموزش و یادگیری به اوج موفقیت شان در فروش دست یافته اند. میگویند: مردمان بزرگ زائیده نمیشود، بلکه ساخته میشوند، آنهم با آموزش دیدن. پروسه ی یادگیری فارغ التحصلی ندارد. شما همواره باید در حال یادگیری مهارتهای فروش و فروختن و بازاریابی و مشتری یابی باشید. به زعمِ من، هیچ مقدار دانشی کفایت نمیکند برای اینکه احتیاجی به بیشتر آموختن نداشته باشید. هر چقدر که بدانید و بیاموزید، باز هم کم است. از طرفی دنیا دائما در حال تغییر است. مشتریان روز به روز تغییر میکنند و خواسته های شان بیشتر میشود و توقع شان نیز بالاتر میرود. مشتریان امروزی غرق در اطلاعات هستند. نمیتوانید با ارائه ی اطلاعات کهنه و قدیمی و پوسیده آنها را مجاب کنید. سوادِ شما باید بر سوادِ کلیه مشتریان تان بچربد. (البته در زمینه ی تخصصی خودتان) مثلا مایه شرمندگی ست که فروشندگان گوشی، اطلاعات تخصصی در مورد گوشی هایی که میفروشند نداشته باشند، و مشتری و خریدار از آنها بیشتر بداند. بسیاری از مشتریان قبل از خرید حتما مشاوره میگیرند. سپس اقدام به خرید کردن میکنند. وقتی علم و اطلاعات بروزی نداشته باشید، نمیتوانید مشاوره ای عالی به مشتری ارائه بدهید. قبل از فروشنده بودن، شما باید مشاور باشید. یک مشاورِ عالی! و مشاور عالی نمیتواند فاقد سواد کافی باشد. وقتی محصول جدیدی می آید و قرار است شما فروشنده ی آن باشید، باید بدانید فرق این نسخه با نسخه های قبلی چه بوده است؟ چه مزایایی نسبت به نسخه های قبلی دارد؟ چه عیوبی دارد؟ کدام یک از اشکالات اساسی را رفع کرده است و… فروشندگان بزرگ و فروشنده های برتر جهان، همواره در حال بروز رسانی و ارتقاء خودشان و اطلاعات شان هستند. اطلاعات قدیمی شما (پاسخ های قدیمی شما) جوابِ مسائلِ امروز نمیباشد. به سطح جدیدی از سواد و دانش نیاز است.
- فروشنده های بزرگ و فروشنده های برتر خودشان مصرف کننده ی محصولاتی هستند که میفروشند. (البته این مورد در تمامی موارد صدق نمیکند) اما نکته ی بسیار مهم این است که ما چیزی را که خودمان مصرف کرده ایم و خریدارش باشیم، راحت تر خواهیم فروخت. (منظور ما فروختن کالایی که خودمان خریداری کردیم، نیست، بلکه منظورمان فروختن کالا یا خدماتی ست که خودمان نیز همان را برای خودمان نیز خریداری کرده ایم.) وقتی من یک کتاب را خودم خوانده باشم، راحت تر به عنوان یک فروشنده می توانم آن را بفروشم. زیرا بهتر می توانم حس و حالم خودم را نسبت به آنچه خریداری کرده ام، به مشتری انتقال دهم. فروشنده چیزی که کامل درک کرده باشد را راحت تر میفروشد. فروشِ محصولی که خودم استفاده کرده ام، و کامل میشناسمش، راحت از فروش محصولی ست که هیچ تجربه ای در موردش ندارم. اینجاست که میگویم گاها مشتری از ما بیشتر میداند. وقتی مشتری در مورد تجربیات ما میشنود، حرف های ما را بهتر و راحت تر درک میکند و میفهمد. وقتی منِ فروشنده، یک مصرف کننده ی فعال باشم، راحت تر خواهم فروخت. طبیعی ست ما چیزی که خودمان استفاده کرده باشیم را بهتر میشناسیم و بهتر می توانیم راجع به آن صحبت کنیم. توجه کنید خیلی ها میروند یک فیلم سینمایی را میبینند، صرفا به دلیل اینکه شما آن را معرفی کرده اید. با اینکه بارها تبلیغ آن را دیده اند. ولی شما به عنوان کسی که فیلم را دیده اید، بهتر می توانید دیگران را مجاب کنید که بروند و فیلم را ببینند. با وجود اینکه اصلا شما ذینفع نیستید. به تجربه ی من: آمارِ فروشِ فروشنده ای که خودش استفاده کننده و مصرف کننده ی محصولات و خدماتی باشد که میفروشد، در 90% مواقع، بیشتر از کسی ست که تاکنون از محصولی که میفروشد استفاده نکرده باشد. او نمیتواند خودش را جای مشتری بگذارد. اما فروشنده ی که مصرف کننده نیز باشد، براحتی می تواند از چشم مشتری به محصول نگاه کند. فروشنده روی محصولی که میفروشد شاید تعصّب داشته باشد، اما خریدار روی پولی که پرداخته، متعصّب است. توصیه می کنم خودتان حتما مصرف کننده و استفاده کننده ی آنچه میفروشید باشید، تا بتوانید به معنایِ واقعی مشتری را درک کنید. فروشندگان بزرگ و فروشنده های برتر، بیشتر از هر کسِ دیگری، از محصولاتی که میفروشند استفاده کرده اند. کسی که گوشی اپل دارد، راحت تر میتواند گوشی اپل را به دیگران بفروشد، تا کسی که تاکنون گوشی اپل نداشته و اصلا شناختی روی گوش اپل ندارد.