اول به این موضوع بپردازیم که چرا فروشندگان دروغ میگویند؟ خیلی صریح و واضح بگویم، آنها به دنبال نهایی کردن فروش هستند. هدف آنها فروختن است، آن هم از هر راه و طریقی. شعاری وجود دارد که می گوید: هدف وسیله را توجیه می کند. یعنی از هر طریقی که می توانیم به هدف مان دست پیدا کنیم. این شعار کاملا غلط است. فروش از هر طریق ممکن، گزینه مناسبی نیست و هرگز توصیه نمیشود. فروشندگان حرفه ای می بایستی از طُرُق حرفه ای به اهداف شان دست یابند. بدترین روش فروش این است که با توسل به دروغ، بفروشیم. فروشنده دروغ می گوید تا بفروشد. متاسفانه چون بعضی از فروشندگان مهارت های فروش خودشان را تقویت نکرده اند، محصول شان پر از عیب و اشکال و ایراد است و تلاشی برای مرتفع کردن مشکلات شان و ایرادات محصولات یا خدمات شان نکرده اند، و با دروغ سعی می کنند فروش های شان را به سرانجام برسانند. حتی عیوب و ایرادات را پنهان کرده و در مورد امکانات محصول بزرگ نمایی می کنند و این یک استراتژی کاملا غلط و منسوخ شده است. راست را دروغ جلوه دادن و دروغ را راست جلوه دادن یعنی فریفتن عوام و هرگز یک تاجرحرفه ای این کار را نمیکند.
دلیل دیگری که فروشندگان دروغ میگویند این است که بعضی از مشتریان شیفته دریافت انواع وعده ها هستند. مشتری اصرار دارد دروغ بشنود و گول بخورد. توقع خیلی زیادی از چیزی که میخرد دارد، فروشنده اصرار خریدار را میبیند و تصمیم میگیرد دروغ بگوید. مشتری دوست دارد وعده وعید بشنود. خریدار نیز وعده وعید میدهد و معامله جوش میخورد. گاهی مشتریان توقعات عجیب و غریب دارند و فروشنده را وادار به دروغ گفتن میکنند. اتفاقی هم که میافتد این است که در آینده روابط شکرآب و ناخوشایند خواهد شد.
توصیه بسیار مهم من به فروشندگان این است که هرگز عمدا یا سهوا دروغ نگویند. و تحت هیچ شرایطی زیر بار قول دادن های الکی و وعده دادن های پوچ و توخالی نروند. حتی اگر مشتری اصرار کرد باز هم دروغ نگویید. او به دبنال یک وعده است. شما وعده ندهید. مهم نیست اگر فروشی اتفاق نیفتاد. دردسرهای بعد از فروش گریبان یک فروشنده دروغگو را خواهد گرفت. اما وقتی راستش را میگویید و فروش اتفاق میافتد میتوانید بدون نگرانی کارتان را پیش ببرید و به دنبال گسترش روابط کاری با مشتریان تان باشید. به دنبال گزینه های دیگر باشید، نه دروغ گفتن.
مشتری فریب خورده، برای بار دوم به شما مراجعه نخواهد کرد، مگر برای دعوا یا شکایت. سرتان درد میکند دروغ میگویید؟ چه فایده دارد یک بار معامله جوش بخورد و یک عمر از دستِ خریدارِ ناراحت و عصبانی، گریزان باشید. بیشتر از سودی که عایدتان میشود، تحت فشار خواهید بود. از طرفی، خریدار فریب خورده تبدیل به یک تبلیغ کننده ی منفی خواهد شد. او هر جا بنشیند، به تخریب شما خواهد پرداخت. فروشندگان دروغگو با دروغ گفتن و فریب مشتریان، در واقع گور خود را میکنند. وقتی تلفن شان زنگ میخورد، میترسند. میترسند نکند مشتری فریب خورده پشت تلفن از خجالت شان در بیاید. فروشندگان دروغگو دائما در این انتظار هستند که دستشان رو شود. اگر به دنبال افزایش فروش هستید، استفاده از دروغ برای بسته شدن قرارداد بدترین کار ممکن است. شما به مشتریان خودتان نیاز دارید: نیاز دارید تا از شما خرید کنند. نیاز دارید دوباره از شما خرید کنند. نیاز دارید به دفعات ازشما خرید کنند. نیاز دارید شما را به این و آن معرفی کنند. هرگز نمیتوان از مشتری فریب خورده انتظار وفاداری داشت.
پشتیبانی آنلاین