بسیاری از مدیران کسب و کار بزرگ و کوچک به اشتباه فکر می کنند که هدف و مقصود از تبلیغات، فروختن و فروش است. این جمله را بارها گفته ام که تبلیغات برای شما نمی فروشد. تبلیغات به شما پاس گل میدهد، این شما و تیم فروش تان است که میفروشید. البته تبلیغات کمک می کند به افزایش فروش شما، اما مسئولیت و وظیفه ی اصلی تبلیغات، فروختن نیست. برای تان مثال بزنم. شما تبلیغ انجام می دهید، مثلا 10 هزار تراکت تبلیغاتی را پخش می کنید (یا خودتان یا فرد یا مجموعه دیگری – هیچ فرقی نمی کند). صد نفر با شما تماس میگیرند. اما هیچ کس به شما مراجعه نمیکند و از شما خرید نمیکند و یا اینکه به شما هیچ گونه سفارشی نمیدهد. پس پیش خودتان فکر می کنید که تبلیغات موثر نبوده است. زیرا با وجود تماس های فراوان، کسی مراجعه نکرده و از شما خریدی انجام نداده یا اینکه سفارشی نداده است.
به زعم من تبلیغات کار خودش را به درستی انجام داده است. چون خیلی ها با شما تماس گرفتند. اما اینکه این تماس ها منجر به فروش نشده دیگر تقصیر تبلیغات نیست و در واقع جای دیگری می لنگد. مقصود و هدف از تبلیغات این است که بازار هدف مد نظر ما، از طریق تبلیغات با ما آشنا شوند. همین و بس! گرفتن نتیجه که همان عقد قرارداد فروش است، وظیفه شماست و نه وظیفه ی تبلیغات! حتی اگر تبلیغات انبوه انجام دادید و تماسی ناچیزی داشتید یا تماسی نداشتید، احتمالا مشکل از محتوای تبلیغاتی شماست. و نه خود عملِ تبلیغات! تبلیغات، یعنی فرآیند نمایش پیشنهاد شما به بازار هدف مدنظرتان از طریق مختلف! اینکه کسی با شما تماس نگرفته اشکال از محتوای تبلیغاتی شماست، و یا اینکه بازار هدف غلطی برای نمایش تبلیغات تان در نظر گرفته اید. یعنی پیغام تبلیغاتی شما برای جماعت بی ربطی ارسال شده است. مثلا نمایش محتوای تبلیغاتی در خصوص آشپزخانه های صنعتی به عوام کار غلطی است. مگر اینکه صرفا هدف و مقصود شما از تبلیغات، برندسازی بوده باشد و اینکه سعی کنید مردم کم کم با نام شما آشنا شوند. اما برای کسب و کارهای کوچک یا کسب و کارهای بزرگ اما ناشناخته هدف و مقصد از تبلیغات این است که تبلیغ شما توسط بازار هدف تان دیده شود. اگر محتوا ایراد داشته باشد و اگر تبلیغات درست شما به دست مخاطب هدف تان نرسد، شما هیچ نتیجه ای از تبلیغات نخواهید گرفت.
هدف و مقصود ما از تبلیغات فقط باید یک چیز باشد، آنهم اینکه پیغام و پیشنهاد ما به دست مخاطب هدف مد نظر ما برسد. ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی صرفا ابزاری هستند برای رساندن پیغام ما به دست مخاطبین هدف مان. مثلا پیامک، واتساپ، تلگرام، ایمیل یا جیمیل، پینترست، توئیتر، فیسبوک و… همه و همه ابزارها و پلتفرم هایی هستند که پیغام ما را انقال میدهند. آن هم نه هر جا که دلشان بخواهد. بلکه پیغام ما دست جماعتی میرسد که خودمان انتخاب کرده باشیم. البته استفاده از # و کلمات کلیدی باعث میشود که دیگران به واسطه هشتگ و کلمات کلیدی به ما دسترسی داشته باشند. آنچه باعث میشود که ما از تبلیغات نتیجه و بازخوردی عالی داشته باشیم، پیشنهادی ست که به دست مخاطبین هدف مان می رسانیم. مخاطب هدف چه کسی است؟ کسی ست که شدیدا علاقمند و شیفته محصول یا خدماتی ست که ما ارائه میکنیم. یا اینکه محصول ما میتواند نیاز ایشان را مرتفع کند. مثلا مشاهده تبلیغات شما مبنی بر ارائه ویزای تحصیلی توسط سنین بالا فایده ای ندارد. میبایستی واجدین شرایط را بیابید، و تبلیغ شما در معرض دید ایشان قرار بگیرد.
اشتباه بسیاری از فروشندگان و صاحبان کسب و کار این است که تبلیغ می کنند تا زحمت فروختن را گردن تبلیغات بیاندازند. تبلیغات قرار نیست وظیفه فروختن را برای شما بر عهده بگیرد. تبلیغات صرفا آشنایی دهنده شما با دیگران است. تبلیغات، بازار هدف تان را مشتاق و ترغیب میکند تا شما را ببینند و در صورت تمایل با شما تماس بگیرند یا به شما مراجعه کنند. اما کسی که باید این مراجعه را تبدیل به احسنت کند شما هستید. این شما هستید که باید معامله کنید و فروش را نهایی سازید. در واقع تبلیغات، معرف شما به دیگران است. اگر دیگران به شما مراجعه کردند و فروشی صورت نگرفت، دیگر تقصیر خودتان است و هیچ قصوری متوجه تبلیغات نیست.
هر چقدر تبلیغات بهتر و موشکافانه تر و دقیق تر تنظیم شده باشد، و هر چقدر تبلیغات بیشتر در معرض دید بازار هدف تان قرار بگیرد، احتمال موفقیت شما از تبلیغات بالاتر خواهد بود. تبلیغات غیر جذاب، تبلیغات غیر هدفمند، صرفا در معرض دید افراد و جماعت بی ربط قرار میگیرد، و قطع به یقین هیچ گونه نتیجه مثبتی از آن نخواهید گرفت. توصیه می کنم تبلیغات را بی نهایت جدی بگیرید. تبلیغات اگر بسیار عالی و هدفمند طراحی گردد حتی گاهی اوقات می تواند کاری کند که شما با کمترین زحمت ممکن بفروشید. این هدف غایی و نهایی تبلیغات است، اینکه بتوانید با کمترین زحمت ممکن بفروشید. زیرا تبلیغات در مخاطب هدف شما، علاقه را ایجاد کرده است.
محتوایی که در تبلیغات شما نمایش داده میشود می بایستی موجب تشویق و ترغیب بازار هدف شما به خرید کردن باشد. نه اینکه بی تفاوت از کنارش عبور کند. شما باید بدانید مشتریان تان به دنبال چه ارزشی می گردند. باید بدانید مشتریان تان به دنبال چه محصولاتی با چه ویژگی هایی هستند. باید بدانید رقبای شما از ارائه چه سرویسی عاجز هستند و شما آن را ارائه می کنید. باید بدانید ویژگی ها و امتیازات بارز شما نسبت به رقبا چیست. و دقیقا با دانستن این اطلاعات، تبلیغات شما میبایستی طراحی و تدوین گردد.
اگر بدون در نظر گرفتن مسائل و موارد مهم تبلیغات شما طراحی و تدوین گردد، شک نکنید هیچ گونه ثمر و میوه ای به شما نخواهد داد. در واقع هیچ فروشی از محل تبلیغات برای شما محقق نمیگردد. زیرا تبلیغات اصولی انجام نداده اید. تبلیغات موثر و هدفمند تبلیغاتی ست که هم اصولی و بر اساس نیازهای بازار هدف و امتیازات ویژه و برجسته شما تهیه و طراحی شده باشد، هم اینکه دقیقا در معرض دید کسانی قرار بگیرد که مشتاق خرید محصولات و خدمات شما هستند. در این صورت هدف و مقصود شما از تبلیغات می تواند کمک به افزایش فروش نیز باشد.
پشتیبانی آنلاین