چرا مهم است که ویژگی های فروشنده های ناشی و غیرحرفهای را بدانیم؟ مگر دانستن این موضوع، کمکی به ما میکند؟ اینکه بدانیم چرا بعضی ها موفق نمیشوند واقعا اهمیت دارد؟ پاسخ من به این همه سوال، مثبت است. اگر بدانیم فروشنده های ناشی و غیر حرفه ای چه ویژگی های دارند، و تلاش کنیم به مانند آنها رفتار نکنیم و از آنچه آنها انجام میدهند پرهیز کنیم، میتوانیم راه درست را بیابیم. برای موفقیت در فروش دو نکته ی بسیار مهم و اساسی وجود دارد. اول اینکه بدانیم فروشنده های موفق و برتر و حرفه ای چگونه عمل میکنند، و سعی کنیم همان کارهایی را انجام دهیم که موجب موفقیت و پیروزی آنها شده است. دوم اینکه بدانیم فروشنده های ناشی و ناموفق و غیر حرفه ای چگونه عمل میکنند و چه عواملی موجب شکست آنها شده است، سپس تلاش کنیم همان کارها را انجام ندهیم.
نکته دیگر اینجاست که اگر فروشنده های ناشی و غیرحرفهای یاد بگیرند مانند فروشنده های موفق و حرفه ای عمل کنند، آنها نیز میتوانند به موفقیت دست پیدا کنند. از طرفی تمامی فروشنده های حرفه ای و برجسته و موفق، روزی ناشی و غیرحرفهای بوده اند. و با تلاش فراوان و درس گرفتن از اشتباهات مکرر، توانستند به موفقیت در فروش دست پیدا کنند. اگر میبینید فروشنده ای سالیان سال است که غیر حرفه ای و ناموفق عمل میکند، بدانید که نمیخواهد تغییر کند. او از شکست هایش درس نمیگیرد. و متعصبانه روش های غلط تکراری را انجام میدهد.
ویژگی های فروشنده های ناشی و غیرحرفهای چیست؟
چرا این موضوع اهمیت دارد؟ مگر ما مامور تجسّس هستیم که بخواهیم فروشنده های ناشی و غیرحرفهای را تشخیص دهیم؟ ممکن است فروشنده های موفق بسیاری وجود داشته باشند که ما اصلا آنها را نشناسیم. آنها بسیار با اخلاق و متواضع بوده و در جمع حاضر نشوند. و بالعکس، افرادی که بسیار پر مدعا هستند، و به نظر میرسد که افرادی فوق العاده حرفه ای و موفق هستند. آنها گاهی بسیار زیبا نیز حرف میزنند. اما واقعا اینطور نیست. از کجا فهمیدم که اینطور نیست؟ از روی عملکردشان… از روی موفقیت هر کسی می توان پی برد که در کارش چگونه عمل کرده است. ما نیاز داریم تا برای خویش الگوهای موفق و غیرموفق را بشناسیم. اگر ندانیم موفق ها چگونه اند و غیر موفق ها چگونه، مجبور میشویم همه چیز را خودمان تجربه کنیم. پس چه بهتر که راه کسانی را برویم که موفق و پیروزند نه کسانی که دائما در حال شکست خوردن هستند.
عملکرد، بهترین وسیله ارزیابی موفقیت فروشنده های موفق و غیر موفق و ناشی است. فروشنده های موفق، نتایج عالی بدست میآورند. ولی فروشنده های ناشی و ناموفق کارنامه نتیجه عملکرد شان فوق العاده ضعیف است.
فروشنده های ناشی و ناموفق و غیرحرفهای ویژگی های مشترکی دارند. که با شناسایی آن ویژگی ها و پرهیز از انجام آنها میتوانیم به فروشنده های موفق و پیروز و حرفهای بپیوندیم.
✔️ فروشنده های ناشی و ناموفق، در صورت عدم موفقیت در فروش، عالم و آدم را مقصر میدانند به جز خودشان. از نظر آنها، خریدار، خریدار نبود. پول کافی نداشت. محصول را درک نمیکرد و هزاران بهانه دیگر… وقتی همه چیز را مقصر میدانیم به جز خودمان، آن وقت دیگر نمیتوانیم دلایل شکست مان را پیدا، و سپس رفع کنیم. این گونه است که اشتباهات ما، بدون اینکه از آنها چیزی بیاموزیم، تکرار میشوند. اما فروشنده های موفق، به محض اینکه اشتباهی مرتکب شوند، آن را شناسایی کرده، از آن درس گرفته، دیگر آن را تکرار نمیکنند.
✔️ فروشنده های ناشی، در برخورد با مشتریان کاملا ناشیانه و غیرحرفهای عمل میکنند. برای آنها، دریافت سود، از خود مشتری مهمتر است. آنها فراموش میکنند که این مشتری ست که به ما سود می رساند. در نتیجه در بسیاری از موارد، مشتری فدای منفعت میشود. باز اشتباه مرتکب میشوند، و اینبار مشتری را مقصر میدانند و تاریخ تکرار میشود، چون از آن درسی نگرفته اند. فروشنده های حرفه ای، مشتری را بزرگترین سرمایه تلقی میکنند. آنها هرگز مشتری را فدای سود نمیکنند. آنها تلاش میکنند تا هر روز تعداد مشتریان شان اضافه شود. برای آنها سود یعنی مشتریان راضی. بنابراین به جای سود فقط تمرکز میکنند روی مشتری. این مشتری ست که خالق سود است. سود، مخلوق مشتری. و برای خلق بیشتر سود نیاز داریم تا مشتریان مان را همواره راضی نگه داریم.
✔️ فروشنده های ناشی و غیر حرفه ای زود سیر میشوند. آنها جاه طلب نیستند. ممکن است با چند فروش سیر شوند. سپس صبر میکنند تا پول های شان تمام شود. دوباره شدیدا تلاش میکنند تا چند فروش دیگر انجام دهند تا اموراتشان بگذرد. به محض اینکه چند فروش انجام شد سیر میشوند تا موجودی شان تمام شود…
این چرخه معیوب همچنان ادامه دارد. در واقع فروشندگان ناشی و غیرحرفهای و نابلد به اندازه ی نیازهای شان تلاش میکنند و نه به اندازه رویاهای شان. فروشندگان بزرگ به شدت جاه طلب هستند. آنها هرگز سیر نمیشوند. فروش های بیشتر آنها را مصمم میکند که باز بیشتر بفروشند. آنها به اندازه ای رویا دارند که با چند فروش پشت سر هم محقق نمیشود. پس مجبورند بفروشند، زیاد بفروشند، هر روز بفروشند و هرگز متوقف نمیشوند.
✔️ فروشندگان ناشی و ناموفق و غیرحرفهای رویاپردازی نمیکنند. آنها فقط نوک بینی خود را میبینند. هدف آنها این آیا که بفروشند و جیب شان پر شود. آنها فقط امروز شان را میبینند و فاقد چشم انداز هستند. برای آنها چیزی به نام رویا و هدف معنی آنچنان خاصی ندارد. رفع نیازهای روزمره ایشان، بزرگترین رویا و هدف شان است. آنها به این دلیل رویا پردازی نمیکنند چون مطمئن نیستند به آن برسند. بر خلاف ایشان، فروشندگان حرفه ای و قدر دائما در حال رویاپردازی و هدف گذاری هستند. آنها از طریق فروش کلیه اهداف خویش را محقق می سازند. آنها هیچ چیزی را مانعی برای رسیدن به اهداف خویش نمیدانند. آنها هر روز حرکت میکنند تا به اهداف خویش نائل شوند.
✔️ فروشندگان ناشی و ضعیف و غیر حرفه ای روابط عمومی شان ضعیف است. آنها روابط بلندمدت و پایدار ایجاد نمی کنند. اگر مشتری خریدار بود که هیچ، اگر خریدار نبود روابط شان را با مشتریان احتمالی قطع می کنند. آنها به دنبال کسب نتایج غیرمنتظره و فوری هستند و اگر نتایج فوری خوبی بدست نیاورند، نااامید خواهند شد. آنها یا پر انرژی یا بی انرژی هستند. حد وسط ندارند. اگر پورسانت گرفته باشند خوشحال، و اگر نگرفته باشند ناراحت هستند. نمیتوانند احساسات و عواطف شان را در شرایط بحرانی و منفی کنترل کنند. بر خلاف ایشان، فروشندگان حرفه ای به دنبال روابط بلند مدت و پایدار بوده، با روحیه ای همواره مثبت به کارشان ادامه می دهند. آنها همیشه امیدوار بوده نگاهشان رو به جلو است.
پشتیبانی آنلاین