این گفته از بیل گیتس است : محتوا پادشاه است. یعنی محتوا، از هر چیز دیگری مهمتر است. تولید محتوا، بر هر چیز دیگری مقدم است. تولید محتوا می تواند مشتری تولید کند. تولید محتوا شما را به تمام جامعه ی هدف تان میشناساند. چرا تولید محتوا و محتوا اینهمه دارای اهمیت است؟ اگر داخل یک جام طلایی، آبی کثیف و آلوده ریخته باشند، آن را نوش جان میکنید؟ به احتمال بسیار زیاد خیر، زیرا فقط ظرف برای تان مهم نیست، آنچه درون ظرف است از خود ظرف مهمتر است. یک کتاب با ظاهری بسیار زیبا، اما محتوایی مزخرف نمیتواند توجه شما را جلب کند، البته ممکن است آن ظرف یا جام طلایی یا جلد زیبا توجه تان را جلب کند، اما نه توجه دائمی تان را، بلکه توجه موقت تان را؛ آنچه شما را عاشق یک غذا، یک کتاب، یک فیلم، و یا یک شخص میکند، اندورنی آن است، محتوا و مطالب آن کتاب، شخصیت آن فرد بخصوص، مزه ی آن غذای خوشمزه، محتوا و داستان فیلم و…
کاور یک فیلم بسیار مهم است، قابلمه و ظرفی که در آن غذا میپزند هم مهم است، جلد و عنوان کتاب هم بسیار مهم است، اما محتوا و داستان فیلم مهمتر است از کاور فیلم، محتوای ظرف و قابلمه مهمتر است، مطالب داخل کتاب از جلد و عنوان کتاب اهمیت بیشتری دارد و… آنچه بسیار بسیار اهمیت دارد و هیچ چیز با اهمیت تر از آن نیست، محتواست. محتوا، بر هر چیز دیگری میچربد و مقدم است و نسبت به هر چیز دیگری اولویت دارد. در فضای اینترنت و سایت و گوگل و شبکههای اجتماعی نیز این مورد بیش از پیش مهم است. در کلیه فضاهای مجازی (اعم از وب، شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی و…) این محتواست که آن را سرپا نگه میدارد. این محتواست توجه کاربران را ساعت ها در روز به خود جلب میکند. این محتواست که از همه مهمتر است و حکم پادشاه را دارد. چرا پادشاه؟ زیرا از پادشاه مهمتر نداریم. یک شبکه ی تلویزیونی پرطرفدار، با محتوایش است که پرطرفدار شده است. اگر محتوای مزخرف تحویل مخاطب دهید، تمام مخاطبین و طرفداران تان را از دست میدهید. همه چیز به کیفیت محتوای ارائه شده بستگی دارد. اگر بگویم تولید محتوا از مهمترین وظایف کسب و کارهاست، گزاف نگفته ام.
تمام تکنیک ها و تاکتيک ها در حوزه ی فضای مجازی و… حول محور محتوا میچرخد. محتوای خوب و عالی برای تان دنبال کننده ی خوب و عالی به ارمغان خواهد آورد. اگر مشتری میخواهید و حتی مشتری های بیشتر، میبایستی محتوایی جذاب که مشتریان علاقمند مطالعه ی آن هستند را تهیه و در معرض دیدشان قرار دهید. محتوا، عاملی ست که میتواند علاقمندان را به شما وصل کند. من عاشق مباحث فروش و فروشندگی و بازاریابی هستم و میل دارم با کلیه علاقمندان این مباحث ارتباط داشته باشم. اما آنها را نمیشناسم، پس چه کنم؟ با تولید محتوای جذاب که تمایل دارم مخاطبین مد نظرم بخوانند، ایشان را با خودم آشنا میکنم.
امروزه تولید محتوا یکی از ارزشمند ترین و کم هزینه ترین روش های بازاریابی محسوب میشوند. تولید محتوا شامل نوشتن یک متن، یک مقاله، یا طراحی یک عکس یا فیلم و… میشود. شما با تولید محتوا های درست و حسابی میتوانید مشتری های درست و حسابی برای خودتان دست و پا کنید. کافی ست از دانش و تجربه و علم و اطلاعات خویش در مورد آنچه به آن علاقمند و واقف هستید بنویسید، تا مشتریان علاقمند در همان حوزه نصیب تان شوند.
اینجا پای علاقمندی و مهارت تان وسط میآید. محتوای عالی، نیاز به یک نویسنده ی عالی و علاقمند دارد. البته از واژه ی نویسنده نهراسید، کافی ست تولید محتوا حول محور تجربه های شما باشد. ممکن است شما حرفهای زیادی برای گفتن در مورد شغل تان یا کسب و کارتان داشته باشید، میبایستی آن ها را روی کاغذ بیاورید، سپس اراده کنید و آنها را تایپ کنید، عکس های مربوطه را آماده کنید که به حرفهای تان یا نوشته های تان ربط داشته باشد، حتی اگر میتوانید با دوربین از خودتان فیلم بگیرید، همه ی این ها میشود تولید محتوا؛
تولید محتوا امر پیچیده ای نیست. کافی ست صادقانه تجربیات تان را با دیگران در میان بگذارید. از کپی کردن مطالب سایرین جدا خودداری کنید. مخاطبین در پی بدست آوردن اطلاعات جدید و مفید و تجربیات غیر تکراری هستند. خواهش می کنم از تکرار بپرهیزید. بهتر است مالک محتوایی باشید که تولید میکنید. انتشار مطالب این و آن، تولید محتوا محسوب نمیشود و صرفا صاحب محتوا را برند و معروف میسازد. شما نمیتوانید با کپی کردن محتوای دیگران، برای خودتان جایگاهی بدست بیاورید. به زعم من کسی که مطالب و محتوای دیگران را کپی کرده و نمایش میدهد، خودش چیزی برای گفتن ندارد. و من ترجیح میدهم دنبال کننده ی محتوا و مطالب کسی باشم که خودش حرفی برای گفتن داشته باشد.
نکته ی بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که کسی که میخواهد تولید محتوا انجام دهد باید اهل مطالعه و تحقیق باشد. امکان ندارد یک نویسنده خودش کتابی نخوانده باشد. یک نویسنده به ازای هر کتابی که مینویسد، حداقل 100 کتاب خوانده است. با خواندن چند کتاب آنهم به صورت دست و پا شکسته نمیتوانیم ادعا کنیم که میتوانیم تولید محتوا انجام دهیم. زیاد بخوانید، اهل تجربه کنید باشید، هنگام نوشتن یک مطلب هم میتوانید استنباط خویش را بنویسید، هم تجربیات خودتان را به محتوا اضافه کنید، و هم اگر به نتیجه ای رسیده اید، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. قریب به 90% نویسندگان همینگونه مینویسند و محتوا تولید میکنند.
پشتیبانی آنلاین