چرا محتوا پادشاه است؟ و چرا این همه مهم است؟

به چه علت محتوا را پادشاه میخوانند؟ چرا تولید محتوا اینهمه اهمیت دارد؟

این گفته از بیل گیتس است: محتوا پادشاه است. یعنی محتوا، از هر چیز دیگری مهمتر است. اگر محتوایی وجود نداشته نباشد، نه رسانه ها معنی پیدا می کنند، نه شبکه های اجتماعی و نه روزنامه ها و نه پیام رسان ها و نه کتابها و… محتوا، ظرف نیست، اندرونی ظرف است. محتواست که به ظرف معنی میدهد. ظرف برای محتوا تولید شده است و بدون محتوا ظرف هیچ اهمیتی ندارد. مردم وارد اینستاگرام میشوند تا محتوا را ببینند. مردم درگیر محتوا هستند، نه درگیر ظرف! مردم صف میکشند مقابل سینما تا محتوایی را ببینند. مردم بابت محتوای عالی هم هزینه میکنند هم وقت صرف میکنند. جهت آشنایی با تولید محتوا روی لینک کلیک کنید.

محتوا پادشاه است، پس برای پادشاه بیشترین ارزش را قائل شوید. مبادا محتوا، فدای زلم زیمبو و فرعیات شود. همه چیز باید حولِ محورِ جذاب تر نشان دادن محتوا بچرخد.

تولید محتوا، بر هر چیز دیگری مقدم است. تولید محتوا می تواند مشتری تولید کند. تولید محتوا شما را به تمام جامعه ی هدف تان میشناساند. چرا تولید محتوا و محتوا اینهمه دارای اهمیت است؟ اگر داخل یک جام طلایی، آبی کثیف و آلوده ریخته باشند، آن را نوش جان می‌کنید؟ به احتمال بسیار زیاد خیر، زیرا فقط ظرف برای تان مهم نیست، آنچه درون ظرف است از خود ظرف مهمتر است.

یک کتاب با ظاهری بسیار زیبا، اما محتوایی مزخرف نمی‌تواند توجه شما را جلب کند، البته ممکن است آن ظرف یا جام طلایی یا جلد زیبا توجه تان را جلب کند، اما نه توجه دائمی تان را، بلکه توجه موقت تان را؛ آنچه شما را عاشق یک غذا، یک کتاب، یک فیلم، و یا یک شخص میکند، اندورنی آن است، محتوا و مطالب آن کتاب، شخصیت آن فرد بخصوص، مزه ی آن غذای خوشمزه، محتوا و داستان فیلم و… محتوا پادشاه است. همه چیز به جز محتوا برای زیباتر نشان دادن پادشاه است.

کاور یک فیلم بسیار مهم است، قابلمه و ظرفی که در آن غذا می‌پزند هم مهم است، جلد و عنوان کتاب هم بسیار مهم است، اما محتوا و داستان فیلم مهمتر است از کاور فیلم، محتوای ظرف و قابلمه مهمتر است، مطالب داخل کتاب از جلد و عنوان کتاب اهمیت بیشتری دارد و… آنچه بسیار بسیار اهمیت دارد و هیچ چیز با اهمیت تر از آن نیست، محتواست. محتوا، بر هر چیز دیگری می‌چربد و مقدم است و نسبت به هر چیز دیگری اولویت دارد. محتوا از همه چیز مهمتر است، پس محتوا پادشاه است.

در فضای اینترنت و سایت و گوگل و شبکه‌های اجتماعی نیز این مورد بیش از پیش مهم است. در کلیه فضاهای مجازی (اعم از وب، شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی و…) این محتواست که آن را سرپا نگه می‌دارد. این محتواست توجه کاربران را ساعت ها در روز به خود جلب می‌کند. این محتواست که از همه مهمتر است و حکم پادشاه را دارد. چرا پادشاه؟ زیرا از پادشاه مهمتر نداریم. در فضای مجازی محتوا پادشاه است و در عین حال ملکه نیز هست. تمام ابزارهای گرافیکی و ویدئویی و ویرایش متن و عکس و فیلم و… آمده است تا بتوانید محتوا را زیباتر و جذاب تر ارائه دهید. همه چیز در خدمت پادشاه است.

چرا محتوا پادشاه است؟ و چرا این همه مهم است؟

یک شبکه ی تلویزیونی پرطرفدار، با محتوایش است که پرطرفدار شده است. اگر محتوای مزخرف تحویل مخاطب دهید، تمام مخاطبین و طرفداران تان را از دست میدهید. همه چیز به کیفیت محتوای ارائه شده بستگی دارد. اگر بگویم تولید محتوا از مهمترین وظایف کسب و کارهاست، گزاف نگفته ام. جهت آشنایی بیشتر با اهمیت تولید محتوا روی لینک کلیک کنید. حالا که متوجه شدید محتوا پادشاه است، برای پادشاه ارزش بیشتری قائل شوید.

تمام تکنیک ها و تاکتيک ها در حوزه ی فضای مجازی و… حول محور محتوا می‌چرخد. محتوای خوب و عالی برای تان دنبال کننده ی خوب و عالی به ارمغان خواهد آورد. اگر مشتری می‌خواهید و حتی مشتری های بیشتر، میبایستی محتوایی جذاب که مشتریان علاقمند مطالعه ی آن هستند را تهیه و در معرض دیدشان قرار دهید. محتوا، عاملی ست که می‌تواند علاقمندان را به شما وصل کند. من عاشق مباحث فروش و فروشندگی و بازاریابی هستم و میل دارم با کلیه علاقمندان این مباحث ارتباط داشته باشم. اما آنها را نمی‌شناسم، پس چه کنم؟ با تولید محتوای جذاب که تمایل دارم مخاطبین مد نظرم بخوانند، ایشان را با خودم آشنا می‌کنم.

محتوا پادشاه بلامنازع است. اما با این وجود امروزه تولید محتوا یکی از ارزشمند ترین و کم هزینه ترین روش های بازاریابی محسوب می‌شوند. با وجود اهمیت بیش از حد محتوا، تولیدش هزینه ی آنچنانی ندارد، اما مستلزم توجه کافی است. تولید محتوا شامل نوشتن یک متن، یک مقاله، یا طراحی یک عکس یا فیلم و… می‌شود. شما با تولید محتوا های درست و حسابی میتوانید مشتری های درست و حسابی برای خودتان دست و پا کنید. کافی ست از دانش و تجربه و علم و اطلاعات خویش در مورد آنچه به آن علاقمند و واقف هستید بنویسید، تا مشتریان علاقمند در همان حوزه نصیب تان شوند. 

حال که محتوا پادشاه است، چگونه تولید محتوا انجام دهیم؟

اینجا پای علاقمندی و مهارت تان وسط می‌آید. محتوای عالی، نیاز به یک نویسنده ی عالی و علاقمند دارد. البته از واژه ی نویسنده نهراسید، کافی ست تولید محتوا حول محور تجربه های شما باشد. ممکن است شما حرفهای زیادی برای گفتن در مورد شغل تان یا کسب و کارتان داشته باشید، میبایستی آن ها را روی کاغذ بیاورید، سپس اراده کنید و آنها را تایپ کنید، عکس های مربوطه را آماده کنید که به حرفهای تان یا نوشته‌ های تان ربط داشته باشد، حتی اگر میتوانید با دوربین از خودتان فیلم بگیرید، همه ی این ها میشود تولید محتوا؛ محتوا پادشاه است، برای پادشاه وقت بگذارید، ایشان نیز شما را مشعوف خواهد ساخت.

درست است که محتوا پادشاه است، اما تولید محتوا امر پیچیده ای نیست. کافی ست صادقانه تجربیات تان را با دیگران در میان بگذارید. از کپی کردن مطالب سایرین جدا خودداری کنید. مخاطبین در پی بدست آوردن اطلاعات جدید و مفید و تجربیات غیر تکراری هستند. خواهش می کنم از تکرار بپرهیزید. بهتر است مالک محتوایی باشید که تولید میکنید. انتشار مطالب این و آن، تولید محتوا محسوب نمیشود و صرفا صاحب محتوا را برند و معروف میسازد. محتوا پادشاه است، اگر هوای پادشاه را داشته باشید، با بازدیدهای خوب، بازخورد خوبی از پادشاه خواهید گرفت.

شما نمیتوانید با کپی کردن محتوای دیگران، برای خودتان جایگاهی بدست بیاورید. به زعم من کسی که مطالب و محتوای دیگران را کپی کرده و نمایش میدهد، خودش چیزی برای گفتن ندارد. و من ترجیح میدهم دنبال کننده ی محتوا و مطالب کسی باشم که خودش حرفی برای گفتن داشته باشد. تولید محتوای عالی در اینستاگرام موجب افزایش فالوور اینستاگرام خواهد شد. خیلی ها فکر میکنند محتوا فقط در سایتها پادشاه است. محتوا پادشاه است، در همه جا!

محتوای ضعیف ولی دست اول، بهتر از ارائه ی محتوای تقلیدی و کپی از دیگران است. محتوا پادشاه است. بهترین است پادشاه مال خودتان باشد.

نکته ی بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که کسی که میخواهد تولید محتوا انجام دهد باید اهل مطالعه و تحقیق باشد. محتوا پادشاه است. نویسنده برای پادشاهش، کلی کتاب میخواند. یک نویسنده به ازای هر کتابی که مینویسد، حداقل 100 کتاب خوانده است. با خواندن چند کتاب آنهم به صورت دست و پا شکسته نمیتوانیم ادعا کنیم که میتوانیم تولید محتوا انجام دهیم. زیاد بخوانید، اهل تجربه کنید باشید، هنگام نوشتن یک مطلب هم میتوانید استنباط خویش را بنویسید، هم تجربیات خودتان را به محتوا اضافه کنید، و هم اگر به نتیجه ای رسیده اید، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. قریب به 90% نویسندگان همینگونه مینویسند و محتوا تولید میکنند.

حال که محتوا پادشاه است. برای ساختن پادشاهی عالی چه کنیم؟

محتوا پادشاه است. اصولی که برای ساختن یک پادشاه جدید و تولید محتوای ناب و حرفه ای باید رعایت کنیم عبارتند از:
  • برای تولید محتوا، از تکرار و تقلید بپرهیزید. محتوا پادشاه است. پادشاه را همه میشناسند، پادشاه تکراری ارائه ندهید. مخاطب، علاقه ای به خواندن محتوای تکراری ندارد. انتشار محتوای دیگران در فضای اختصاصی خودتان مانند پیج اینستاگرام، کانال تلگرام، وبسایت، وبلاگ و… صرفا تولید کننده ی محتوا را نزد مخاطبین محبوب میسازد و نه منتشر کننده ی آن را! کپی کردن، تولید محتوا محسوب نمیشود. (زرنگی ممنوع)
  • هر چه میخواهد دل تنگت بگو! محتوا پادشاه است. پس بهتر است پادشاه برای خودتان باشد. همه دوست دارند قصه ی پادشاه شما را بشنوند. لازم نیست دروغ بگویید و خودتان را بسیار شایسته و کلاس بالا و با پرستیژ و کامل نشان دهید. نقص، ایرادی ندارد، آنچه ایراد دارد، دروغ گفتن، عدم صداقت و پنهان کاری ست. اگر راستش را نمیگویید، حداقل دروغش را نگویید. کاربران و مخاطبان، عاشق خواندن محتوای صادقانه هستند. آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. صداقت شما، حتی در مورد نقص های تان میتواند از شما فرد محبوب تری نزد مخاطبین تان بسازد، تا اینکه بخواهید با دروغ، مردم را بفریبید.
  • رمز موفقیت در تولید محتوا، خواندن، خواندن و خواندن است. محتوا پادشاه است. برای ساختن پادشاهی ارزشمند، بخوانید و بخوانید. برای اینکه بتوانید تولید محتوا های عالی را انجام انجام دهید میبایستی اهل مطالعه باشید. 100 برابر آنچه قرار است بنویسید را بخوانید. هر چه بیشتر بخوانید، بیشتر نیز میتوانید بنویسید. البته تولید محتوا صرفا به نوشتن ختم نمیشود، یک فیلم، یک عکس، یک فایل صوتی، یک فایل تصویری یا PDF، یک پادکست، یک مقاله و… همه و همه تولید محتوا محسوب میشوند. بیشتر محتوا ببینید تا بتوانید بیشتر محتوا تولید کنید. برای یادگیری تولید محتوای تبلیغاتی، مقاله تبلیغ نویسی را مطالعه کنید.
  • محتوا پادشاه است. به دنبال تولید محتوا های تخصصی باشید و مطالبی تولید کنید، که روی آنها اشراف کامل دارید. بعبارتی پادشاه را به خوبی بشناسید. اشتباه بسیاری از مردم این است که به تولید محتوای عمومی در هر زمینه ای می پردازند. آنها فقط دنبال گرفتن لایک و بازدید و دنبال کننده و… هستند. این کار هیچ ارزشی ندارد. تولید محتوا میتواند به شما مشتری بدهد و شما را به مشتریان و بازار هدف مد نظرتان وصل کند. هرگز نمیتوانید با تولید محتوای عمومی و بی مقصود و هرز، مشتریان ارزشمند بدست بیاورید.
محتوا پادشاه است. هدف مان از خلق پادشاه چه باید باشد؟
  • بسیاری از تولید کنندگان محتوا فقط دنبال یک چیز هستند: بازدید! از آنها میپرسم دنبال گرفتن بازدید هستید، درست، هدف از گرفتن بازدید چیست؟ و در نهایت میگویند که میخواهند با درج تبلیغات از بازدیدهای شان پول در بیاورند. هدف یک کسب و کار از تولید محتوا، میبایستی بدست آوردن مشتری و توسعه ی کسب و کارش باشد. نه اینکه بی هدف تولید محتوا کند و سپس به دنبال گرفتن مشتری برای تبلیغات در پیجش باشد. تولید محتوا، پلی ست که میتواند مشتریان را به ما برساند. و بازار هدف مان را با ما آشنا سازد. حالا که محتوا پادشاه است، ارزشی معادل پادشاه برایش قائل شوید.
  • محتوا پادشاه است. برای پادشاه و تولید محتوا خلاقیت به خرج دهید. برای تولید محتوا، الگو داشته باشید، اما مانند هیچ کس محتوا تولید نکنید. سبک خاص خودتان را داشته باشید. هیچ وقت در هیچ زمینه ای نخواهید که نفر دوم باشید. نفر اول در سبک ابداعی خودتان باشید. مهم نیست دیگران در مورد شما چگونه فکر میکنند، مهم این است که خودتان در مورد خودتان چگونه فکر می کنید. خاص بودن، استراتژی شما برای تولید متحوا باشد. زمانی که تمام تولیدکنندگان فرش، فرش های مستطیلی تولید می کردند، احد عظیم زاده با تولید فرش های بیضی شهرت جهانی به هم زد. این، جذابیت و پاداشِ مانند دیگران نبودن است. مثلا میتوانید از لحن کاملا دوستانه برای نوشته های تان استفاده کنید. مانند نویسنده ی کتاب خودتو به فنا نده!
  • محتوا پادشاه است. برای پادشاه و تولید محتوا و استفاده از نقل قولها و نوشته های دیگران، امانت داری رعایت شود. اگر قرار است در محتواهای تولیدی تان از نقل قول ها و مطالب دیگران و حتی احادیث و… استفاده کنید (کاری که اکثرا انجام میدهند)، امانت دار باشید. هم نام نویسنده یا منبع را اعلام کنید و مطلب را به خودتان ربط ندهید، هم مطلب را تغییر ندهید و دستکاری نکنید. مطلب را همانطور که نوشته شده و با همان منظور، انتشار دهید.
5/5 - (1 امتیاز)