آیا چند برابر کردن فروش عملی است؟
این آرزوی هر کسب و کاری ست که بتواند فروش خود را چند برابر کند. چند برابر کردن فروش یک اتفاق شانسی نیست. بلکه با برنامه ریزی جدی اتفاق می افتد. چند برابر کردن فروش، یک نتیجه است. در واقع یک معلول است که علّتی، پدید آوردنده ی آن است. ما باید علت را دریابیم تا به معلول دست یابیم. نتیجه ی نهایی که همان چند برابر کردن فروش است، برای همگی ما خوشایند است. اما شاید مسیر دستیابی به نتیجه ی مدِّ نظر، آسان و ساده نباشد.
ما برای رسیدن به هر نتیجه ای (چند برابر کردن فروش)، میبایستی حاضر باشیم بهایِ آن را بپردازیم. ابتدا باید بدانیم بهایِ آن چیست؟ سپس شروع کنیم به پرداخت بهایِ آن! اگر ندانیم بهایِ رسیدن به چند برابر کردن فروش چیست، نمیتوانیم به آن دست یابیم. اما پس از دانستنِ بهای آن، می توان تصمیم گرفت که آیا می توانیم از پسِ پرداختِ بهای آن بر بیاییم یا نه؟ سپس اقدام کنیم. پس عملی کردنِ فرآیندِ چند برابر کردنِ فروش ممکن است، به شرطی که شیوه های دست یابی به آن را بیاموزیم و آن را پیاده سازی کنیم.
برای چند برابر کردن فروش چه باید بکنیم؟
- برای چند برابر کردن فروش، لازم نیست بیشتر کار کنید. 99% مردم فکر می کنند برای گرفتنِ نتیجه های بهتر و بیشتر، باید بیشتر کار کرد. ما اعتقادی به بیشتر کار کردن نداریم. ما اعتقادِ شدیدی به درست انجام دادن کارها، و انجامِ کارهای درست و متفاوت داریم. از شما سوالی میپرسم: فکر می کنید کسی که 100 برابرِ شما درآمد دارد، 100 برابر شما کار می کند؟ با قاطعیت میتوانم بگویم خیر؛ کسی که 100 برابر ما درآمد و فروش دارد، 100 برابر ما کار نمیکند، بلکه کارها را 100 برابرِ ما بهتر انجام میدهد. 100 برابر ما بزرگتر فکر می کند. 100 برابر ما هدف دارد. و طبیعتا کارها را مثل ما انجام نمی دهد. کما اینکه ممکن است شغلش، دقیقا مانند شغل ما باشد. مثلا من مبل فروشی دارم، ایشان هم مبل فروشی دارد. پس شغل مان متفاوت نیست. کسی که 100 برابر من درآمد دارد، 100 برابر من خودش را قبول دارد، اما الزاما 100 برابر من کار نمیکند.
- برای چند برابر کردن فروش، میبایستی خودتان را چند برابر رشد دهید. اگر از درون رشد نکنید، شاهدِ گرفتنِ نتایج عالی در بیرون از خود (عالمِ واقعیت) نخواهید بود. فروش، یک نتیجه ی بیرونی محسوب میشود. برای رسیدن به این نتیجه بیرونی، باید از درون تقویت شده باشیم. اعتقادات ما، باورهای ما، نگرش های ما، اعتماد بنفسِ ما و… همه و همه روی مقدار و میزانِ فروش مان تاثیر میگذارد. وقتی از درون چند برابر رشد کنیم، شاهد رشد چند برابری نتایج (در بیرون از خودمان) خواهیم بود. پس اگر بتوانیم روی خودمان کار کنیم و یادگیری فروشندگی مهارت های فروش را اساسی بیاموزیم و باورها و نگرش های مان را اصلاح و تقویت کنیم، می توانیم روی چند برابر کردن فروش نیز حساب کنیم!
- فراموش نکنید که بازار راکد نیست، این ذهنِ ماست که راکد است. واقعیتی وجود دارد آن هم این است که بازار راکد نیست. ما به میزان اعتقادات مان خواهیم فروخت. وقتی اعتقاد داشته باشیم که می توانیم فروش مان را چند برابر کنیم، پس خواهیم توانست. مساله توانایی های ما نیست. مساله باورِ ما به توانایی های مان است. اینکه میتوانیم چند برابر بفروشیم، یک باور است. بازار خسیس نیست. ما خسیس هستیم. ما در باور داشتن به توانایی های خود خساست به خرج میدهیم. وگرنه زیر آسمان خدا، همه چیز ممکن و شدنی ست. باید باور داشته باشید که می توانید فروش خود را چند برابر کنید. باور، شدیدا به تحقّقِ باور کمک می کند. در واقع: باور، شتاب دهنده ی تحقق هدفی ست که شدیدا به آن باور دارید. بدون باور نیز می توانید فروش تان را چند برابر کنید. اما بی نهایت سخت است.
- زگهواره تا گور دانش بجوی! برای چند برابر کردن فروش باید اهل مطالعه کردن و چند برابر کردن اطلاعات خود باشید. مهم این است که خودتان بتوانید چند برابر شوید، تا فروش تان چند برابر شود. هر چیزی ممکن است. چند برابر شدن فروش با چند برابر شدن شخصیت و کاراکتر و باورهای شخصی شما ممکن میشود. باید روی خودتان کار کنید. چرا شما را به مطالعه ی بیشتر دعوت می کنم؟ زیرا مطالعه جهان بینی شما را رشد می دهد. دایره ی لغات شما را افزایش میدهد و باعث میشود شما شریک فهم و درک و تجربه ی نویسنده شوید. منظورم مطالعه ی کتابهای تخصصی در حوزه ی فروش، بازاریابی، مشتری یابی، خودیاری و موفقیت و… است. مطالعه، دنیای شما را بزرگتر میکند. از طرفی مطالعه باعث میشود شما لازم نباشد همه چیز را خودتان تجربه کنید. با استفاده از تجربیات دیگران میتوانید پیش بروید، بدون اینکه لازم باشد خودتان همه چیز را تجربه کنید. اگر بتوانید آنچه مطالعه میکنید را پیاده سازی و اجرا کنید، می توانید به چند برابر کردن فروش دست بیابید.
- برای چند برابر کردن فروش می بایستی نسبات به رقبای خود وجه تمایز ایجاد کنید. وجه تمایز، عاملی ست که شما را از رقبای تان ممیزی و جدا می کند. وقتی نسبت به رقبا تمایز و تفاوت برجسته ای داشته باشید، می تواند چند برابر رقبا هم بفروشید. مشتری به دنبالِ ارزش میگردد. او میخواهد محصول یا خدماتِ ارزشمندی دریافت کند. هر کس بتواند ارزشِ بیشتر و مهم تری ارائه دهند، برنده و فاتح بازار است. اگر وجه تمایز نداشته باشید، بازنده اید. اگر وجه تمایز ندارید، اشکال ندارد، آن را ایجاد کنید. هیچ عاملی به اندازه ی وجه تمایز نمی تواند در چند برابر کردن فروش، موثر باشد. وجه تمایز عاملی ست که مشتریان فراوانی را سمت شما میکشاند.
- حالا که وجه تمایز دارید، آن را جار بزنید. اینجاست که تبلیغات نقشی اساسی ایفا می کند. حالا که وجه تمیز دارید، با تبلیغاتِ گسترده و فراوان آن را جار بزنید. با تبلیغات است که همه (بازار هدف شما) متوجه میشوند که شما وجه تمایز دارید. خیلی ها وجه تمایز دارند، اما آن را به صورت راز با خودشان در میان گذاشته اند. کسی نمیداند. وقتی بازار هدف نداند که شما چه میکنید و چه وجه تمایزی دارید، چگونه باید به سمت شما گرایش پیدا کند؟ یک بار دیگر، این اصل را برای چند برابر کردن فروش تکرار میکنم:
- بازار هدفت را مشخص کن (جهت فروش هدفمند)
- وجه تمایز ایجاد کن
- وجه تمایز خود را فریاد بزن (در گوشِ بازار هدفت)