چرا یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش اهمیت دارد؟

یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش از اوجب واجبات است. چرا؟ بی پرده بگویم، یک فروشنده ی ماهر و حرفه ای بی کار نمی ماند. بی پول نمی ماند، و هرگز دچار رکود طولانی مدت نمی شود. زیرا یادگیری این مهارت ها همواره بر افزایش فروش و درآمد دلالت دارد. هنگامی که تولیدکننده در حال تمرکز روی تولید است، فروشندگان حرفه ای در حال بازاریابی و مشتری یابی می باشند.
یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش، بر یادگیری هر مهارت دیگری، می‌چربد. زیرا مادامی که فروشی صورت نگیرد، اتفاقات دیگر رخ نخواهند داد. کارگران قسمت تولید، کارمندان اداری و… مادامی که فروش نباشد نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند. در واقع نبض یک کسب و کار عوامل فروش هستند. البته این به معنی غیرمهم بودن سایر نفرات نیست، بلکه به اهمیت عوامل تیم فروش اشاره می کند. نکته ی بسیار مهم اینجاست که مهمترین عامل ورشکستگی کمبود یا عدم فروش است. پس بهتر است تا جایی که می توانیم این مهارت را به خوبی بیاموزیم.

جالب است بدانید که، درآمد فروشندگان حرفه ای گاهی بیشتر از توليدکنندگان و مدیران کارخانجات خواهد بود. زیرا آنچه برای یک فروشنده می ماند کاملا خالص است، و آنچه برای توليدکنندگان و کارخانجات می‌ماند ناخالص است.
کارخانجات میبایستی سایر هزینه های خویش را تماما از محل فروش تقبل کنند. اما فروشندگان تمامی آنچه به دست می‌آورند، برای خودشان است.
اگر بازاری دچار رکود شود، توليدکنندگان و کارخانجات در امان نخواهند بود. اما فروشندگان براحتی می‌توانند از بازاری راکد، به سمت بازاری پویا و فعال حرکت و نقل مکان کنند. در واقع تغییر محصول یا خدماتی که فروشنده می فروشد، براحتی قابل تغییر است، اما این تغییر برای تولیدکننده اصلا آسان نیست.

یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش را از کجا شروع کنیم؟

خوشبختانه منابع فراوانی برای یادگیری مهارت های فروش و فروشندگی وجود دارد که در این مطلب به طور مختصر به آنها اشاره خواهیم کرد.
یکی از راه‌های یادگیری مهارت های فروشندگی، استفاده از آزمون و خطاست. یعنی بدون اینکه از دیگر منابع بیاموزیم، به دنبال یادگیری از محل تجربیات شخصی خویش باشیم. از اشتباهات مان درس بگیریم و دیگر مرتکب آنها نشویم. از طرفی دائما و به طور مستمر به انجام و تکرار کارهای درست که ما را به نتیجه مطلوب می رسانند، بپردازیم. هزینه ی این نوع یادگیری و آموزش دیدن بسیار بسیار بالاست. اما تجربیات شخصی، ارزنده ترین گنج بشر می باشند. فقط نکته اینجاست که عمرمان به اندازه ای نیست که بتوانیم همه چیز را خودمان شخصا تجربه کنیم.

چرا یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش اهمیت دارد؟

یکی دیگر از راه‌های آموزش و یادگیری مهارت‌های فروش و فروشندگی استفاده از تجربیات دیگران می باشد. بسیاری از فروشندگان حرفه ای و باتجربه متواضعانه دانش و تجربه خویش را در اختیار دیگران قرار میدهند. آنها ترسی از اینکه بخواهند تجربیات شان را اشتراک گذاری یا همرسانی کنند، ندارند.
یکی از بهترین راههای یادگیری، یاد دادن به دیگران است. فروشندگان ماهر و حرفه ای سعی می‌کنند ماحصل تجربیات خویش را از طرق مختلف در اختیار سایرین قرار دهند، آنهم به رایگان. پس خیلی مهم است، آنها را بیابید و سعی کنید تا جایی که می توانید از تجربیات ایشان بهره بجویید. می‌گویند انسانهای موفق تجربه می اندوزند، و انسانهای فوق العاده موفق، از تجربیات دیگران استفاده می‌کنند. پس غیر از بدست آوردن تجربیات شخصی، می‌توان از تجربیات دیگران نیز استفاده کرد.
یکی دیگران از راه‌های یادگیری مهارت های فروشندگی و فروش استفاده از آموزه های اساتید این رشته است. این اساتید کسانی هستند که در زمینه فروش و فروشندگی تحصیلات عالیه دارند. حتی ممکن است محقق نیز باشند. البته این امکان وجود دارد که ایشان هیج تجربه ی عملیاتی در حوزه فروشندگی نداشته باشند، اما در زمینه آموزش و انتقال علوم تئوری و تحقیقاتی، ید طولایی دارند. ما نیاز به بهره گیری از علوم تئوری و عملی داریم، و نمی‌توانیم با تکیه بر فقط یک مورد، موارد دیگر را غیرمهم تلقی کنیم.
نکته جالب اینجاست که اکثر ثروتمندان جهان فروشنده هستند. در واقع تمامی آن ثروتمندان می توانند الگوی مناسبی برای شما باشند. علت تمایل افراد به فروشندگی این است که فروشندگی پولسازترین شغل دنیاست  زیرا با مشتری و پول سر و کار دارد.

آنچه علم و عمل و تجربه می آموزد، هر سه به یک اندازه مهم و حیاتی هستند، و هیچ یک بر دیگری برتری ندارند. در نظر داشته باشید، علم، برگرفته از تجربه ناشی از عمل است. استفاده از بیانات و سخنان اساتید دانشگاهی حوزه فروش و فروشندگی، به اندازه کسب تجربیات شخصی و استفاده از تجربیات فروشندگان فوق حرفه ای دارای اهمیت است.
یکی دیگر از راه‌های یادگیری فروش و مهارتهای فروشندگی، استفاده از یک مربی است. شما نیاز به یک الگوی فوق ستاره دارید که عملکرد او را الگوی خویش قرار دهید. هستند کسانی که در زمینه کاری شما، فروش بسیاری دارند. آنها قطعا جلوتر از شما و در مسیری که شما حرکت میکنید حرکت کرده اند. مثلا اگر فروشنده بیمه عمر هستید، آقای فخارزاده بزرگ، می‌تواند بهترین الگو برای شما باشد. یک فروشنده قهار و قدرتمند در حوزه املاک و مستغلات شاید چیزهای زیادی برای آموختن به شما داشته باشند، اما طبیعی ست کسانی که در حوزه ی تخصصی شما سرآمد هستند، الگوی بهتری برای شما می‌توانند باشند.

بدون یادگیری آموزه های فروش و فروشندگی می‌توان فروش داشت؟

هستند کسانی که هیچ گونه آموزشی در این حوزه ندیده اند. هیچ الگویی در این زمینه نداشته اند. حتی هیچ مطالعه ای برای یادگیری فروشندگی و مهارت های فروش سپری نکرده اند، اگر دیدید کسی بدون داشتن اطلاعات علمی و عملی و گذراندن دوره های فروش و فروشندگی، فروش خوبی داشت، شک نکنید توانسته به مرور زمان با تجربیات به بسیاری از موارد مثبت که باعث افزایش فروش می‌شوند دست یابد. مثلا بعضی از فروشندگان خبره و حرفه ای، فوق العاده مردم دار و خوش اخلاق هستند. آنها توانسته اند طی سالیان سال به اخلاقی نیکو و داشتن صداقت، مشتریان فراوانی بدست بیاورند.
به غیر از آزمون و خطا، یادگیری از تجربیات شخصی و دیگران، یادگیری از طریق مطالعه یا شرکت در کارگاه ها و سمینارهای آموزشی و… قطعا راههای دیگری برای یادگیری و آموختن وجود دارد که ما به آنها اشاره ای نکردیم. هر آنچه بتواند به شما مهارت های فروشندگی و فروش را بیاموزد مفید است و سعی کنید با روی باز از آنها استقبال کنید.

5/5 - (1 امتیاز)